måndag 20 januari 2014

Lovecraft och Cthulhu


"The most merciful thing in the world, I think, is the inability of the human mind to correlate all its contents"
H.P Lovecraft, Call of Cthulhu
Howard Philips Lovecraft (1890-1937) var en amerikansk skräckförfattare. Han skrev texter inom fantasy, science fiction och skräck. Han är också en av de kändaste personerna inom skräcklitteratur idag. Tänker du bekanta dig närmare med skräcklitteratur så kan jag garantera att förr eller senare lär du höra om Lovecraft.
Han ville skriva gotisk skräck i stil med bl.a Edgar Allan Poe och Lord Dunsay. Senare utvecklade han naturligtvis sin egen stil som alla författare gör, där han blandade science fiction-element och skräck.
Språket är en konst i sig. En person hade uttryckt det så att Lovecraft är inte känd för att ha skrivit världens vackraste engelska. Neil Gaiman formulerade det så att Lovecraft tar ett adjektiv och använder det sedan tusen gånger. Han var också förskräcklig på dialoger, vilket han kanske kände till själv. Av alla tusentals ord han skrev så är endast 500 av dem dialoger. Hans språk är av vad många skulle kalla för "lila prosa". Han använder väldigt många långa vackra ord för att beskriva miljöerna och saker som händer.

Call of Cthulhu är antagligen Lovecraft kändaste verk, tätt följd av Mountains of Madness, The Shadow over Innsmouth och the Dunwich Horror. Alla dessa berättelser ingår i den så kallade Cthulhu-mytosen. Det är oftast dessa böcker människor som läser Lovecraft nämner.
 Cthulhu är kändare nu än någonsin. Här anser jag att det finns ett litet problem med Cthulhu: När folk tänker på Lovecraft så är det bara Cthulhu man tänker på. Väldigt sällan hör jag någon prata om Herbert West Re-animator, The Temple eller någon annan av Lovecrafts noveller där inget "the great Old Ones" förekommer.
Och de är inte sämre för det. Tvärtom så tycker jag det känns som en frisk vind att gå ifrån Lovecrafts välkända (och tyvärr uttjatade) Cthulhu-mytos.

Jag rekommenderar varmt att folk läser Lovecraft, men också att de går utanför han Cthulhu-låda. Jag har lagt vantarna på en novellsamling som jag tycker om. Den är genuint bra tycker jag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar