fredag 7 februari 2014

The Evil Dead Remake (eller "Let the sleeping corpses lie")

I somras gick jag på bio och såg remaken av The Evil Dead. Sedan dess har jag inte kunnat sova. Jag har bara mardrömmar av att jag är kvar i biosalongen och stönar av tristess tills det inte längre finns luft kvar. Men istället för att bara kvävas och dö, så öppnar en sadistisk biljettsnubbe en dörr och släpper in mera luft! Jag sitter kvar och tvingas se remaken av The Evil Dead igen!
Så nu är det payback time. The Evil Dead-remaken har gjort mig illa. Den har gjort en massa människor illa. Nu är det min tur  att göra filmen illa!

Jag ska börja med att berätta lite om de första Evil Dead-filmerna. De är trots allt en del filmhistoria.

1981 gjorde Sam Raimi sin debut som regissör. Med endast några tiotusen dollar, några vänner och en kamera så gjorde de den första Evil Dead-filmen. Det var en B-film, som hade ganska billiga effekter, billigt manus och billigt allt. Trots detta så har den en liten besatt skara anhängare.
I den filmen träffar vi på en skara ungdomar som tänker spendera en helg ute i en stuga i en skog med att festa. De hittar ett kasettband som husets förra ägare hade bandat in. På det bandet läser han högt ur det hemska Necronomicon ex-Mortis. När ungdomarna spelar upp detta så börjar zombier dyka upp, skogen i sig blir väldigt ond och våldtar tjejer med grenar...Väldigt typiskt slasherfilmer från den eran. Endast en av ungdomarna, en ung man som heter Ashley, överelever. Han är fri att leva lycklig i alla sina dagar..... ELLER?

1987 fick den en uppföljare, Evil Dead 2: Dead by dawn. Den börjar där den första slutade. Ashley fortsätter slåss mot zombier och andra hemska saker. Hans ena hand blir infekterad och han måste amputera den själv och sätter dit en motorsåg. Den slutar med att Ashley sugs in i en vortex och kommer ut i en medeltida miljö. Denna film är på ett sätt rolig och på ett sätt kuslig. Jag misstänker skarpt att Sam Raimi visste att den första Evil Dead var ganska löjlig egentligen och bestämde sig därför att nu gå lite mera mot action-komedi hållet.

Den sista original Evil Dead-filmen heter Army of Darkness. I denna film känner vi inte alls igen Ash från ettan och tvåan. I de förra filmerna var han väldigt rädd för vad som kunde hända. I denna film har han blivit en actionhjälte som spottar ur sig legendariska one-liners ("Groovy..."). Den är inte ens kuslig på något plan, utan den är rakt en skräck/action-komedi. Säg mig, ser du något gemesamt med denna Ashley från Evil Dead från 1981......



.....Och denhär Ashley från Army of Darkness?



Efter detta så var det tyst om Evil Dead filmerna..... Fram tills 2013, då den kom tillbaka.


Denna film regisserades inte av Sam Raimi och hade inte heller med Bruce Campbell. Premissen är ungefär samma som den första, men nu är det inte några ungdomar som vill ut till en stuga för att festa. Nu är det ungdomar som vill ut till en stuga för att försöka få sin vän att sluta knarka genom en cold turkey-behandling. Det låter som en bra idé, om det inte skulle vara för det att en cold turkey-behandling kan ta månader, beroende på hur ordentlig den var. Har de tänkt bo ute i dendär stugan mitt i ingenstans i flera månader?
De hittar Necronomicon Ex-Mortis, precis som i ettan. Men i denhär versionen heter den Naturom Demonto.
Monstren vaknar till liv för att en av ungdomarna sitter ensam i ett rum och läser högt ur den för sig själv. Vem gör det? Sitter du hemma vid frukostbordet varje morgon och läser högt "Sannfinländarna rasar mot SFP."
Efter det är det flygande kroppsdelar och hinkvis med blod överallt. Och något om någon hemsk demon som ska kräla upp hur helvetet och orsaka elände i världen om han får själar av fem personer. Ärligt talat, vid den punkten i filmen hade jag slutat bry mig om något i den. Jag var mera intresserad av att se om jag kunde slå mitt rekord i Block'd på telefonen.
Karaktärerna är lika djupa som en paffskiva. Inte en enda av karaktärerna lyckades svara på följande viktiga fråga: "Varför skulle jag bry mig om denhär karaktären?". Varför skulle jag vara intresserad av att se om deras vän som ska sluta knarka faktiskt slutar knarka? Eller någon av deras vänner, som jag inte ens minns namnen på, hur de såg eller vad deras uppgift var i filmen annat än att dö på groteska vis. Och det var inte så längesen jag såg den, jag såg den i somras.

Det intressanta är också att remakes brukar ha en tendens att vara värre än originalet. Denna film är inget undantag, men i ärlighetens namn så måste jag säga att originalet inte heller var världens bästa film. Den var löjlig, den hade onödigt våld och de andra filmerna var mera intressanta. Det faktumet tror jag att räddar denhär filmen. Då jag gick på bio var jag inte beredd att få se en bra remake av en bra film, utan jag var beredd på att se en remake av en halvdålig, men ack så rolig B-film.

Så hur lyder min dom för Evil Dead 2013? Den var usel! Jag skulle kunna ha en föreläsning om varför moderna skräckfilmer inte fungerar och ta exempel endast från denhär filmen! Den var inte skrämmande, den var inte spännande.... Hade jag fått åka tillbaka i tiden tills då jag var i biografen så hade jag sagt till mig själv att hellre se After Earth än Evil Dead!
Den får 0.5 av 5 liter blod i betyg! Resten ligger utspillt över golvet eller har regnat från himlen.

Kanske jag kan sova lugnt nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar