onsdag 12 februari 2014

Zombier!

What did the zombie say to his date?
I just love a woman with BRAAAINS!

I några år nu har jag sett ett ökat intresse för zombier i populärkulturen. Nu som då dyker det upp en film, bok eller ett spel som handlar om zombier eller några överlevande som sitter fast i en byggnad omringad av zombier. The Walking Dead hör jag ofta om. Jag gillade den tecknade serien förr men nu upplever jag att de går i cirklar. Jag har hört folk skämta om den och säga att den borde heta "People argue, and then there's zombies". Jag håller med, om inte det är en zombieattack så grälar de enligt gammal såpopera-modell.

Så varför gillar människor zombier? Den frågan har cirkulerat en tid nu, och det finns många svar. Det kortaste svaret jag har hört är att en zombieapokalyps skulle lösa en del problem. Ingen mer ekonomisk kris, ingen oro över att finna jobb, inga problem med de farliga E-ämnen i mat, inget hallå med att rädda ozonlagret. Och för de människorna som skulle vilja sprida lite ultravåld så finns det gott om plats för det i en zombie-apokalyps.

Det jag tycker är synd med de flesta zombie-relaterade sakerna man stöter på börjar kännas mer och mer tråkiga. En zombie-apokalyps i en stad där några överlevande är fast har gjorts sen Romeros Day of the Dead. Det fungerar ofta som ett virus (i vissa fall ÄR det ett virus), blir man biten så blir man en zombie om några timmar. Om man skjuter dem i huvudet så dör de.
Varför är det ingen numera som gör zombie-filmer där zombierna t.ex är ett resultat av en voodoo förbannelse? Eller en zombiefilm där zombier kan prata och använda verktyg, som Return of the Living Dead, de kanske inte dör ens om man sågar av dem huvudet, igen som i Return of the Living Dead. De kanske gillar att tillaga hjärnorna av sina offer i ugn innan de äter dem? Jag rekommenderar att folk kollar Return of the Living Dead. Den har en del komiska tillfällen, men samtidigt är den genuint skrämmande på vissa tillfällen.
Här är en liten teaser:
 
 Moar brains!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar