måndag 14 april 2014

Hur jag läser / ser filmer

På galna dagar vid Akademiska bokhandeln köpte jag Stephen Kings bok The Shining (som hette Varsel förr, men nu heter den the Shining även om den är skriven på svenska).
Jag är inte helt obekant med berättelsen, jag har sett filmen och tv-serien. Sedan har jag också lyssnat på den som ljudbok när jag jobbade. Så jag vet vad allt som händer. Jag vet vad som försigår på hotellet, jag vet vem Tony är osv....
Så varför köpa den igen, med syftet att läsa den igen om jag ändå kan berättelsen?
Svaret är självklart för mig: För att jag kanske missade något.

När jag får tag i en bok jag gillar, så läser jag väldigt snabbt. Jag kanske skimmar igenom stycken, missförstår en del intriger som jag inte bryr mig om att kolla upp för "Jag är mera intresserad av denhär intrigen". Varför skulle jag bry mig i Harry Potters kärleksliv när Voldemort är ute och springer? Eller om hans Quidditch-karriär? (Jag har inte ännu mött ett Potter-fan som läste böckerna för att se hur hans Quidditch-karrirär gick)
Så jag läser först en bok och får en bild av vad ramarna är, vad som händer i stora drag. Vad handlar den om, helt enkelt.
Sedan läser jag allt igen och denhär gången så är det för att plocka upp detaljer och mindre intriger, om boken är såpass bra att jag vill läsa det en till gång.
Sedan kanske jag läser allt en tredje gång för att få in allt, ta en funderare på om det håller vatten och se hur författaren har knutit ihop paketet.

Det samma är det med filmer. Jag kan först se en film bara för att få ett intryck av vad den handlar om och vilka intrigvändningar som finns.
Sedan kan jag se en film en andra gång och denhär gången fokusera mera på kamera-arbetet, skådespelarinsatserna och ifall intrigen verkar vettig (nu när jag vet vad filmen handlar om). Ibland kan denna del kräva en extra-titt.
Om filmen är bra så kan jag se den en tredje gång, denhär gången med hela paketet. Och om den är jättebra så kan jag se den flera gånger, bara för skojs skull.
Jag misstänker att jag av naturen är lite av en s.k "nitpicker". Det finns en hel del fel med harry potter-böckerna som jag har snappat upp. (Som t.ex att hela trollkarlsvärlden egentligen är ett totalitärsamhälle, och det var det innan voldemort kom till makten och det finns inget som säger att det inte skulle vara det efter Voldemorts död)

En del människor klarar säkert av att se en hel film eller läsa en bok och första gången få in allt. Men så fungerar inte jag.

1 kommentar:

  1. Bra böcker kan man ju läsa i princip hur många gånger som helst. Och i princip samma sak gäller nog för filmer också. Jag är på god väg att läsa igenom Stephen Kings Talismanen för andra gången, den här gången har jag märkt saker som jag inte alls mindes från förra gången. Dessutom ville jag läsa den en gång till som en grund för att läsa uppföljaren.

    SvaraRadera