onsdag 2 april 2014

Lovecraft Anthology vol II

Jag har tänkt flera gånger att Lovecrafts berättelser skulle vara perfekta för serieformatet. Hans berättelser är ofta väldigt stämningsfulla och han beskriver väldigt mycket. Detta element är också återkommande i serieböcker och om det är en duktig serietecknare så kan han lyckas nästan lika bra som Lovecraft själv. Serier är trots allt ett annat sätt att berätta en historia . Men de liknar varandra väldigt mycket eftersom båda går ut på att du håller dom i din hand, och du kan läsa dem i din egen takt. Du kan stanna när du vill och beundra språket i litteraturen, eller det estetiska i en seriebok. Och båda sätten, litteratur och serier, går ut på att berätta en historia.

Jag har samlat på mig tre stycken Lovecraft-tematiserade serier (fyra, om man räknar med Neonomicon). De är Cthulhu 1, Cthulhu tales Omnibus: Madness och Lovecraft Anthology vol II. Den jag har tänkt prata om idag är Lovecraft Anthology vol II. De andra serierna, Cthulhu 1 och Cthulhu Tales är inte berättelser av Lovecraft, utan de är skrivna av författare som är inspirerade av Lovecraft. Inget fel med dem, faktum är att jag gillar dessa serier. Teckningsstilen är varierande, eftersom det rör sig om olika tecknare, men för det mesta är det bra.
Lovecraft Anthology vol II är berättelser som är skrivna av Lovecraft och sedan illustrerade. Precis som med de tidigare exemplen så är tecknestilen varierande, beroende på tecknaren. Men ett par berättelser, Pickmanns Model, From Beyond, The Nameless City och The Festival ser ut som vackra och väldigt mörka oljemålningar.
En del andra serier, The Temple, He, The Hound och The Picture in the House ser inte dåliga ut de heller, de har skarpa konturer och starka färger.
Den är inte en billig seriebok, utan den känns påkostad.

Från "The Nameless City"
 Innehållsmässigt älskar jag det faktumet att ingen av serierna är Call of Cthulhu, Shadow over Innsmouth, Dunwich Horror och At the mountains of Madness. Jag har inget emot de berättelserna, men jag anser att de är överrepresenterade när det kommer till Lovecraft.
Alla berättelser i Lovecraft Anthology vol II är Lovecrafts kortare och mindre kända verk. Jag har redan läst de flesta av dem i en kort novellsamling jag lade vantarna på för några år sen. Du kan lyssna på dem gratis och lagligt här.

Jag rekommenderar denna serie varmt till Lovecraft fans. Tyvärr vet jag inte var du kan få tag i den, jag har själv letat efter Vol I och III. Jag hittade den i Fantasiapelit i Helsingfors, en utmärkt seriehandlare i största allmänhet, om man inte räknar med Goodfellows.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar