fredag 25 april 2014

The Mammoth book of....

Jag gillar att läsa. När jag var liten så var min mamma väldigt mån om att få mig att prova nya saker. Det innebar i praktiken att då jag gick till biblioteket så sa hon att jag skulle prova en ny författare, som jag inte hade läst  Sen hittade jag en författare som jag gillade och läste det mesta jag fick tag i av denne. Mamma sa efter några månader att jag skulle prova en ny författare....
Vad kan jag säga, det har fungerat! Jag har en lista favoritförfattare, men be mig inte räkna upp namn, för det kan se helt annorlunda ut senare.

2008 var jag på besök i Åbo för att skriva inträdesprov till Åbo Akademi. Jag hade fått permission från armén. I armén hade jag läst väldigt mycket och då jag kom till Åbo passade jag på att besöka Akademiska Bokhandeln. Där hittade jag The mammoth book of Sorcerers Tales. Det var en antologi med noveller som berörde temat trollkarlar och magi av fantasyförfattare som Ursula K Leguin, Michael Moorcock och många fler. Många berättelser var bra, men en del andra kunde vara dåliga. I The Game of Magical Death av Doug Horning så upptäcker en pojke ett magiskt dataspel där han har möjlighet att kontrollera andra människors öde. I Master of Chaos av Michael Moorcock så rider en riddare till världens ände för att finna en trollkarl.
Dålig eller inte, så tänkte jag att det var en bra deal. För 7:50 (tror jag det kostade) så hade jag en en tjock bok med fantasyberättelser av en rad för mig okända författare som kunde underhålla mig på kvällarna och bussresorna till och från mina hemtrakter.
I ett senare skede fick jag reda på att det fanns flera böcker som började med titeln "Mammoth Book of". Jag har samlat på mig några genom årens lopp. Och de är alla underbara på samma punkt: De består av en massa berättelser som är skrivna av olika författare. En del författare känner jag igen nu när jag har vandrat längre längs livets långa väg, men det finns fortfarande en del okända författare som jag inte alls har hört om.
Jag har samlat på mig The Mammoth Book of Golden Age Science Fiction / Space Opera / Vampires / Best New Horror Stories (vol 21 bör jag påpeka, så det finns åtminstone 20 andra såna böcker jag inte har läst ännu).
Jag har också sett i de olika biblioteken och bokhandlarna (Akademen i Helsingfors, Adlibris m.m) böcker som jag inte ännu har läst. T.ex Supernatural Romance, Spy Stories, Alternative Histories, Steam Punk, Pulp Fiction, Time Travel Romance, Erotica och ER Romance.
Jag håller som bäst på att läsa Haunted House Stories. Jag säger detta för att poängtera ut att det finns något för alla, buffébordet är dukat! Är inte det en rolig tanke? Jag tycker det är det! Oberoende vad du letar efter så kan du i princip hitta det i The Mammoth-serien.

Det finns också i serieformat, vilket jag rekommenderar varmt för seriesamlare! Jag har en som heter The Mammoth Book of Best Horror Comics, där svartvita skräckserier mellan 1940-talet till 2010 är publicerade. Denna typ av serier kunde förekomma i gamla EC serietidningar som The Haunt of Fear, The Vault of Horror och Tales from the Crypt. Det är intressant att se hur man tecknade skräckserier på 40-talet och hur man tänkte att berättelsen skulle se ut då, om man jämför med 2000-talet.

Jag har också The Mammoth book of Zombie Comics som är helt okej, men oerhört begränsad. För det första är serierna inte sorterade enligt årtionde som de är i Horror Comics och för det andra är de flesta berättelserna väldigt lika. När jag köpte den hade jag bläddrat lite i den före och en del bilder gillade jag. Jag hade sett fram emot att få studera hur man ritade zombier på 50-talet, hur zombier i serier framställdes innan George A Romeros Night of the Living Dead.
Jag hoppas att de någondag ger ut The Mammoth book of Science Fiction Comics. Jag har också sett Detective Comics, Manga och War Stories, men ingendera av dem har jag läst.

Jag har läst andra antologier som också är bra, Dark Masques är en av dem. Det är en skräckantologi med stora namn som Stephen King, Ramsey Campbell m.m.
Steampunk'd är en annan antologi, men den känns tyvärr som en flopp. Men jag ska ändå ge den chanser, för jag tror på att ge något flera chanser.
De odöda är en svensk skräckantologi som var intressant, för det var fråga om svenska skräcknoveller av Selma Lagerlöf bl.a. Men trots detta innehåller den översättningar av berättelser av H.P Lovecraft och Edgar Allan Poe.
Men jag har aldrig stött på en antologiserie som denna som sträcker sig så långt över de olika genren. Allt från kärlekshistorier till extrem science fiction.

Jag rekommenderar det till bokälskare som gärna vill bekanta sig med nya författare och vet vilken genre de älskar. Gillar du skräck? Det finns Mammoth Book of Horror Stories och Haunted House Stories.
Gillar du romantik? Det finns fast hästarna skulle äta. Fantasy? Det finns....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar