torsdag 17 april 2014

Which

Jag är väldigt optimististk angående indie-spel och spelare med fantasi. De senaste åren så har spel som Minecraft, Angry Birds och Slender: The Eight Pages blivit väldigt stora, trots att de inte är gjorda av en stor studio på en hög budget. Slender är ett av de få spel som jag har spelat där jag på riktigt har blivit skrämd och varit skrämd hela tiden. Många av spelen är gjorda av studenter. Spelen har kanske varit ett slutarbete.
Dessa spel är för det mesta också väldigt enkla när det gäller berättelse och kontroller. (Slender t.ex går bara ut på att du ska leta efter åtta sidor i en skog.)

Which är ett annat gratis skräckspel. Du spelar en person som är inlåst i ett hus. Du kan inte gå ut genom ytterdörren, för den är är igenkedjad. Så du måste gå genom mörka korridorer och leta efter nycklar och verktyg för att lösa diverse pussel som ska hjälpa dig att hitta en väg ut. Du måste bara tänka på ifall du lyssnar på hjärtat eller huvudet. Det kommer att ha stor betydelse. Det är den enda ledtråden jag tänker ge dig.
Miljöerna är vackra och nytänkande. Spelet är i svartvitt och flera nyanser av grått. Det enda ljuset du ser kommer från fönstren. Det enda ljudet du hör är dina fotsteg. Eller är du säker? Du kanske hör flera fotsteg...

Spelet får inte så högt betyg från min sida helt enkelt för att det är för tråkigt. Det är oerhört linjärt. (Gå först till punkt A, gå till punkt B, gör C....) Det finns inget som jagar dig. Du kan bara dö på ett sätt (som jag inte tänker avslöja). Därför blir spelet väldigt tråkigt om du kör fast, för absolut inget händer! En del nycklar och annat som du behöver är väldigt svåra att finna så till den graden att om du inte kollar väldigt noga just i detdär ena hörnet, så kommer du inte att hitta den. Därför ger jag dig nästa tips om du tänker spela Which: kolla noga genom varje hörn.

Vilket jag tycker är synd, för Which är ett vackert spel med en massa potential. Atmosfären är kuslig och vackert. Det får två poäng av fem på grund av dessa faktorer.
Jag hoppas att utvecklarna bestämmer sig för att göra mera spel och låta sig utvecklas, för jag ser potential hos dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar