torsdag 8 maj 2014

Spelledar-arketyper

För en tid sedan skrev jag om de olika sorternas spelare som man kan hitta vid spelbordet. Den artikeln i sig var ingen ny idé, samma sorters skrifter finns att hitta i olika regelböcker och andra skrifter om bordsrollspel.
Men hur är det med spelledare? Det finns garanterat flera arketyper där. Hur spelet ser ut beror helt på spelledaren. Vilken sorts spelledare är det? Vad fokuserar denne på? Om jag ger en regelbok Dungeons and Dragons till tre olika spelledare så får jag garanterat tre olika sorters spel.
En del spelledare vill skapa ett framförallt roligt och spännande äventyr, medan andra vill ha allvarliga äventyr där det inte finns en klar villain utan alla är mer eller mindre onda.
En del spelledare anser att regelboken är din vän och rättesnöre, medan andra anser att regelboken är mera riktlinjer än regler.
Och så vidare. Jag kommer i denna artikel att försöka presentera dessa olika spelledare. Som vanligt finns det variationer och naturligtvis finns det arketyper som jag har glömt att nämna. Jag kommer att berätta lite hur dessa ledares kapitel kan se ut och lite hur de förhåller sig till regler.

Regelledaren
Denna person följer regelboken helt enkelt. Det innebär i praktiken att om det står skriver i regelboken att "såhär länge tar det att röra sig 100 km i dethär spelet", så kommer sessionen att gå ut på att spelarna går en sträcka. Eller om din karaktär möter Cthulhu så finns det absolut ingen chans att du kan överleva, fast du har rätt till att försöka överleva trots att det egentligen är onödigt att kämpa. Grinding kan förekomma för att era karaktärer ska levla upp och då lyckas med det ni företar er. Är spelet dessutom i ett skräckuniversum (World of Darkness t.ex) så finns det en väldigt bra chans att din karaktär inte överlever.

Regissören
Denne person följer regelboken till en viss procent. Hen är mera intresserad av att skapa ett kapitel som berättar en episk historia som kan liknas vid en tv-serie. Själv är jag av denna släkte. Jag kan bara prata av egen erfarenhet då jag säger att jag försöker få mina kapitel att likna en tv-serie, där varje kapitel är "veckans avsnitt". Här är det inte viktigt hurpass mycket "rätt" spelarna har till att kunna göra saker eller hur skyhöga era karaktärspapper är, utan det viktiga är att det blir en bra berättelse av det. Därför är det inte helt fel att peta lite på reglerna, för ändamålet helgar medlen! Men allt med måtta förstås.
På det sättet blir regissörens kapitel utan onödigt "grinding", med ett klart mål och (kanske) en upplösning i slutet av kapitlet. Vem skulle vara intresserad av att se Star Trek om en väldigt stor del av serien handlade om långa dagar då inget speciellt händer? Ett eller två såna avsnitt skulle säkert vara helt intressant, men om jag säger två säsonger, då tre månader in-story passerar? Under dessa episka avsnitt så får vi följa med Worff då han lär sig spela piano!
Spelarnas karaktärer blir aldrig en biroll, utan de är alltid huvudpersonerna. Det är deras berättelse, spotlighten ligger på dem! Varför spela ett bordsrollspel om Batman om spelarna bara får spela Robin eller åskådarna?
En kritik som kan användas mot regissören är att de railroadar. Jag ska vara ärlig och säga att ja, tendensen kan finnas om regissören är osäker på sig själv och litar inte på spelarnas förmåga att själv föra storyn vidare. Själv använder jag mig av s.k Plot Hooks. (jag kanske berättar om det i ett annat inlägg)

Gamern
Jag föreställer mig att Gamern är ett slags mellanting mellan Regelledaren och Regissören. De följer regelboken till en stor procent, men inte till 100 %. Spelarna är helt fria att springa runt i världen och göra i princip vad de vill. Bakom allt detta har Gamern ändå planerat en större intrig som fungerar som "den röda tråden" dit denne försöker locka spelarna. Dennas kapitel är på ett sätt episodiskt indelade, eftersom det handlar då om olika quests (sidoquests eller huvudquests) som ska lösas.
Jag skulle våga påstå att detta är den vanligaste spelledaren man träffar på. Varför inte? Det är ett ganska lagom sätt när man tänker på det.

Power-NPCn
Denna spelledare kan bäst beskrivas genom sina power-npc:er. Spelledaren vill antagligen själv spela, men ingen vill spelleda. Så då måste denne typ göra det. Dennes power-NPC:er är vad som definierar dennes kapitel. Om spotlighten i regissörens kapitel är på spelarkaraktärerna så är de på NPCn i dennes kapitel.
Era karaktärer klåpar till allting oberoende vad det är, ända tills spelledarens älskade power npc kommer och räddar hela gruppen för att sedan leverera ett "Därför suger ni".

Har du några varianter som jag inte har räknat upp? Let me know!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar