fredag 15 augusti 2014

Att spelleda: Att hitta originella idéer


Har du någon gång tänkt leda ett bordsrollspel, men är orolig för "Det har gjorts"? Jag har varit det. Jag har haft en hel rad idéer till potentiella bordsrollspel och lajv, men varit rädd att någon spelare ska peka på någon detalj och säga "Detdär är från (sätt in spel/bok/film)". Du blir rädd för att spelleda för du saknar helt enkelt magin som alla bra spelledare tycks ha!
När man är en ny spelledare så tror man lätt att alla bra bordsrollspel som har existerat har skapats av ett kreativt geni som har haft tillgång till idéer som ingen annan har haft före.
Låt mig då helt enkelt peka på följande fakta:

Alver, orcher, dvärgar, människor, halvlingar. Säg ett fiktivt verk från mitten av 1900-talet där dessa förekommer. Säg sedan ett rollspel där de också förekommer. Jag kan komma på åtminstone tre stycken på rak arm där de förekommer.
Hur är det med vampyrer? Fula vampyrer som kryper i kloakerna och dricker blod och är hemska monster OCH vackra vampyrer iförda kostymer som förför sina offer? Nämn ett verk där de förekommer och säg sedan ett rollspel där de också förekommer?
I rest my case.

Men om vi går ifrån själva spelvärlden och går istället till intrigen. Låt oss säga att du skulle ha lust att leda ett bordsrollspel inom Star Wars-universumet. Du har sett Star Wars-filmerna, köpt regelböckerna och läst in dig på dem. Du tänker att det skulle vara coolt att göra ett rollspel som handlar om en liten grupp jedi som letar efter en mytomspunnen artefakt som sägs ha tillhört Darth Bane (som startade principen "The rule of Two" som var i kraft ännu när Darth Vader tog över imperiet. Ni nördar måste läsa på lite....). De vill sätta den i säkert förvar och för att studera den på akademin. Artefakten sägs kunna göra en jedi odödlig och väldigt kraftfull. En Sith-lord har samtidigt kidnappat någon politiker och rest iväg mot platsen där artefakten ligger. De tänker offra henne (ja, det är en kvinna) till Darth Banes ande.
Den ligger begraven på en planet som ingen vet var den finns. Men ni vet om en efterlyst, försupen smugglare som kan veta var den finns, men han sitter i fängelset. Spelgruppen måste få ut honom ur fängelset först.

Och hela intrigen ovan var mer eller mindre stulen från den första Pirates of the Caribbean-filmen. Det enda jag gjorde var att försätta allt i rymden. Inte övertygad? Låt mig peka ut detaljerna:
- Mytomspunnen planet som ingen hittar "förutom de som vet var den finns" = Isla de la Muerte
- En skatt som gör en odödlig = Det aztetiska guldet på Isla de la Muerte
- En kidnappad politiker som ska offras = en kidnappad Elizabeth Swan som ska offras.
- Försupen, efterlyst smugglare som sitter i fängelset och måste räddas av hjälten = Jack Sparrow
- Jedinas motivering till att hitta artefakten ("Det måste studeras vid akademin") = Indiana Jones motivering till att leta efter skatter ("It belongs in a museum!")

Betyder detta att intrigen skulle vara dålig för att den är stulen från Pirates? Skulle spelarna avsky din session av den orsaken? Naturligtvis inte! Kom ihåg att detaljer och information om spelvärlden är bara det. Spelarna kanske inte väljer att befria din version av Jack Sparrow från fängelset. De kanske använder Jedi Mind Trick för att få honom att avslöja hur de kommer till planeten.

Dead of Night-regelboken uttrycker detta på följande sätt:
"Don't feel that whatever you come up with has to be original. By the time you have com up with a few characters and locations, and the players start playing around with these elements, you will end up with a game that has its own flavour. "
Detta är nyckeln till att lyckas med att spelleda om idén inte är din egen. Idén förändras redan av att du funderar på den, att du får hålla i den och vrida och vända på den. Då spelarna får sätta tänderna i den så ändras allting igen. Och ingen känner igen originalet utan allt känns färskt och originellt.

Försök se på det som att köpa en gammal bil från skroten. Du tar hem den, sätter in en ny motor och målar om den. Den går som en ny bil, den ser ut som en ny bil men det är fortfarande samma gamla bil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar