söndag 10 augusti 2014

Rollspel som inte har hänt ÄNNU

Jag har spellett i en tid nu. Jag har haft den stora glädjen att skapa en massa spel från scratch. Som spelledare gillar jag inte att tvingas följa ett system eller en spelvärld. Jag är mera bekväm att skapa helt egna världar.

Jag har skapat några spel genom åren, främst med hjälp av Spirit of the Century-regelsystemet. Jag fick tag i Dead of Night-regelboken relativt sent och har därför inte hunnit göra så mycket med det. Det finns en del spel som jag har lett, men också en del som inte blev av pga en del orsaker.
Jag tänkte i detta inlägg därför lista några spel jag har planerat, men inte genomfört av en och annan orsak.
Jag kommer att säga namn (eller arbetstitel),  vad det skulle gå ut på och ge lite kommentarer.
De spel som jag räknar upp här är mer eller mindre färdiga att göra. De behöver kanske mekas lite, men i det stora hela är de klara att köra.

Crown Club
Handling: Spelarna skulle spela agenter i en superhemlig brittisk underrättelsetjänst under 1940-talet.
Kommentarer: Tonen i dethär spelet skulle vara väldigt lätt. De goda killarna är goda och de onda är superonda. Karaktärerna (åtminstone NPC:erna och skurkarna) skulle vara väldigt ensidiga och väldigt over-the-top. En färdig-skapad karaktär jag hade gjort var
Detta spel blev inte av pga två orsaker: Den ena var att jag inte var så jätteintresserad av det när allt kom till kritan. Det andra var att jag var upptagen med andra spel då.

Heroes of Talbaria
Handling: Fantasykungariket Talbarien ligger under ständigt hot från onda trollkarlar, troll och andra otygg som planerar att invadera och totalförstöra Talbarien. Som inspiration till detta spel skulle jag rekommendera att man kollar 90-tals fantasyserier i stil med Hercules: The Legendary Journeys, Xena: Warrior Princess och The Adventures of Sinbad. De serierna skulle fånga rätt bra stämningen jag var ute efter att skapa.
Kommentarer: Jag drog för visso två kapitel. Det var de två första kapitel jag någonsin drog som spelledare och var därför väldigt obekväm i sitsen som spelledare. Det fanns en del som fungerade i detta spel, men en hel del som inte fungerade. Därför har jag flera gånger tänkt att man kunde "re-boota" dethär spelet. Jag är äldre nu och mera erfaren som spelledare, så jag vet hur jag skulle göra saker annorlunda nu.

Indiana Jones-inspirerat (arbetstitel)
Handling: Året är 1938. En person (helst en spelare) får en dagbok av en gammal vän som har försvunnit i Irak. Den innehåller anteckningar om ett visst projekt som vännen höll på med. Men varför postar han det till dig? Detta skulle bli startskottet på ett äventyr som innehåller resor över hela världen, nazister, övernaturliga element och annat roligt.
Som inspiration till denna berättelse rekommenderas förstås Indiana Jones-filmerna och The Mummy-serien från slutet av 90-talet.
Kommentarer: När alla andra spel är mer eller mindre "open-world" så hade jag på förhand bestämt ut en intrig som skulle utspela sig i en relativt verklighetstrogen värld. Medan Crown Club skulle vara väldigt over-the-top så skulle detta spel vara mycket lugnare. Detta spel skulle bli ganska kort, högst fyra sessioner.

Team Justice
Handling: Ett ord: Superhjältar! Team Justice skulle ha varit inspirerat av två saker: Dataspelet Freedom Force vs Third Reich och i allmänhet gamla superhjältetidningar.
Kommentarer: Team Justice skulle ha helt enkelt handlat om superhjältar. Jag skulle ha satt det att utspela sig i USA på 50-talet ("Truth, Justice and the American way!"). Karaktärerna skulle igen ha fått vara väldigt over-the-top, som superhjältarna är IRL.
Orsaken till att detta spel inte blev av var för att jag inte kunde komma på några supervillains med tillräckligt intressanta planer. "Ta över världen" kan bara användas så många gånger. Men man säger inte aldrig. Kanske jag borde gå igenom Team Justice-anteckningarna igen och se vad jag kan göra med det?

Scooby Doo möter X-Files (arbetstitel)
Handling: Spelarna spelar vänner som studerar vid Arkham-universitetet i Massachusets. Vad de studerar får de själva bestämma, men det gemensamma intresset är det övernaturliga och oförklarliga. Ni vet att folk säger att inte UFO, Spöken, Loch Ness-odjuret eller Atlantis existerar. Klart de säger det, då de lyssnar på Mannen! Men ni vet bättre, ni ska bevisa att allt detta finns! Förutsatt att inte män i svarta kostymer kommer hem till er....
Kommentarer: Detta är det enda spelet som skulle gå enligt Dead of Night-systemet. Detta för att Dead of Night främst är tänkt att fungera på engångsspel. Men boken beskriver också hur man kan göra för att dra en längre krönika.

Expeditionen till Mars ELLER Gallileo 1904
Handling: I nådens år 1904 har det brittiska imperiet samlat ihop resurser att skicka en bemannad expedition till planeten Mars. Detta skulle naturligtvis ske med hjälp av en s.k Rymdkanon som skulle skjuta iväg en ihålig projektil som innehåller expeditionsmedlemmarna. Detta är för att erövra Mars till det brittiska imperiet (med hjälp av flaggor). Den brittiska kronan skulle naturligtvis ha valt ut en samling modiga män att manövrera kapseln samt en adelsman att bli Hertig över Mars. Universitetet skulle ha skickat dit några professorer att utforska denna intressanta terrängen och så skulle The Gazette naturligtvis ha valt ut en eller flera reportar att följa med expeditionen för att skriva en artikel om expeditionen till Mars.
Kommentarer: Väldigt mycket inspierat av gammal science fiction med inslag från steampunk (även om jag snarare skulle kalla detta spel bara för "science fiction"). De som har läst Jules Verne och H.G Wells (och annan 1800-tals science fiction) skulle garanterat känna igen många saker som jag har lånat från dessa herrars verk. Till exempel "rymdkanonen" är hämtad från Jules Vernes bok "From Earth to the Moon".

Post-apokalyps (arbetstitel)
Handling: "För evigheter sen" skulle ett kärnvapenkrig ha utbrutit som skulle ha förstör hela planeten. Hur människorasen har lyckats överleva vet ingen i spelvärlden, det hände långt före din farfars tid. Dina karaktärer måste försöka överleva och kanske de känner ett kall att göra världen till en bättre plats?
Detta spel skulle vara tungt inspirerat av Fallout-serien och Fist of the North Star.
Kommentarer: Orsaken till att detta spel inte skulle ha blivit av är för att det är för mycket som jag skulle vilja ha med som har funnits i Fallout. Det kändes som i ett South Park avsnitt då jag funderade på det: Jag kommer på en idé och en irriterande liten röst säger "Simpsons did it!" Men det kan i sin tur också ha berott på att Fallout-serien använder sig av väldigt typiska post-apokalyptiska troper.
Sedan finns det också det faktumet att jag i allmänhet inte är så jätteintresserad av post-apokalyptik. Det känns väldigt söndertuggat, som att jag har sett det spelet tusen gånger redan. Men igen, jag kanske mekar lite med dethär och kläcker något.

Sedan har jag förstås också planerat en hel rad one-shot-spel som jag inte tänker avslöja här. Jag kanske behöver dem ännu.
Kommer jag ALDRIG att dra några av dessa spel? Säg aldrig aldrig. Jag ser ingen orsak till att jag aldrig skulle dra några av dessa spel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar