måndag 25 augusti 2014

The Life and times of Scrooge McDuck

Precis som många andra finländska barn så läste jag Kalle Anka när jag var en liten pojke. Jag köpte tidningarna, de var billigast och på olika divarin och loppis kunde du hitta sådana erbjudanden som "fem stycken för två euro".

När jag körde posten där hemma så var torsdagarna roliga dagar. För då jag kom körande på en viss gata i en by så kom ungarna rusande fram till bilen, för de hade lärt sig vid detta skede att på torsdagar kommer Kalle Anka med posten!
Från "The Son of the Sun"

Min favorit-tecknare är Don Rosa. Förutom att hans bilder är gudomligt vackra så var alla hans berättelser episka och fulla av äventyr. Solens son, Vägen till Xanadu och Jakten på Kalevala (Ja, den utspelar sig i Finland, han har fått med landmärken vid Helsingfors helt bra!) är några som man kan nämna. När man köpte en tidning och det stod "Don Rosa" någonstans så kunde man vara säker på att det var spännande och snyggt ritat.
Don har setts som arvtagaren efter serietecknaren Carl Barks som också tecknade många äventyr i Kalle Anka-serien. Han har själv sagt att han var ett fan av Carl. Jag kommer ihåg en serie som Carl Barks tecknade som hette Åter till Avskyvärld på svenska. Man ser i den "släktskapet" mellan Don och Carl för båda berättelserna handlar om stora äventyr.

Kronan på Don Rosas verk är följetången The Life and Times of Scrooge McDuck. I de svenska serierna hette de Joakim von Ankas liv.
För att göra en lång historia kort så handlar den om hur Joakim von Anka tjänar sin första krona, lämnar Skottland som tonåring för att söka lyckan först i Afrika, sen Amerika, hur han misslyckas på sin resa och hur han blir hård som följd av detta, hur han hittar guld, hur han blir förälskad och förlorar som en följd av det, hur han förlorar kontakten till sin familj och hur han får kontakten till Kalle Anka och Knattarna.

Helsingforsare, känner ni igen er?
Life and Times har väldigt mycket djup i berättelsen. Visst finns det ögonblick som är roliga, men också episka berättelser.
Ett problem som han brottas med tidigt i serien är att han försöker envist förtjäna pengar ärligt genom att jobba hårt. Men alla andra han stöter på stjäl, de ljuger, de lurar. Han frestas av att stjäla en diamant som är en helig relik för ett folk i Dreamtime Duck of Never-Never, men avstår för att det går emot hans principer om att arbeta ordentligt istället för att stjäla.
Tyvärr så bryter han mot denna princip långt senare (The empire-builder of Calisota) då han jagar ut en stam infödingar för att få rätt till en mark. Hans två yngre systrar är med och de ser detta. De beslutar sig för att lämna honom för de vill inte ha med en så ond man att göra.
Den enda skatten Joakim aldrig fick..
I samma kapitel många år senare, då han har byggt ett stort imperium, reser han till Ankeborg där han har byggt sitt säte. Hans familj är där och redo att möta honom. T.o.m hans systrar är villiga att förlåta honom. Men nu har Joakim blivit för hård av sina resor. Han grälar med sin familj som beslutar att lämna honom för gott för han älskar pengar mer än dem.
Många år senare, i den sista upplagan, är Joakim en trasig gammal anka. Han ringer efter Kalle och hans brorsöner för att få sällskap (tror jag?). I och med deras besök (och ett misslyckat försök av björnligan att råna hans binge) så inser han att han är inte för gammal för äventyr. Att orsaken till att han är trasig är för att han inte längre äventyrade. Varför skulle han det? Han var ju den rikaste ankan i världen. Där slutar Life and Times, med att Joakim har återupptagit kontakten med Kalle och Knattarna och har bestämt sig för att det fortfarande finns äventyr i honom.
Jag kan tillägga att det finns en berättelse utanför Life and Times som heter A letter from Home, där Joakim äntligen gör upp med sin syster Matilda.

Tuomas Holopainen släppte förra året ett konceptalbum som handlade om Scrooge McDuck. När jag först fick höra om det så var min spontana tanke "ja, varför inte"`? Det händer så mycket i den serien som är väldigt episkt. Och det finns redan en miljon skivor som handlar om fornnordiska gudar och Tolkiens värld. Dock tycker jag att skivan är lite trist. Inte för att den inte skulle passa temat, men det låter väldigt likt det han har gjort med Nightwish.

Life and Times of Scrooge McDuck är antagligen en av mina favoritserier. Den är, som jag har sagt många gånger redan, fint tecknad. Den har bra karaktärsutveckling och det är intressant att se hur Joakim går från att vara en parvel till att bli miljonär med alla uppgångar och nedgångar. Många personer tenderar att underskatta Don Rosa för att det är Kalle Anka han har tecknat, hur mycket berättelse kan det finnas i en sån tidning?
Han har sagt i en intervju att han gillar att åka till Finland, för här är han en stor kändis. Folk bildar långa köer då han sitter i Akademiska bokhandeln för att signa autografer. I Kentucky där han bor vet inte hans grannar vad han gör, han är väl bara dendär gubben som gör domdär roliga bilderna.

Jag rekommenderar varmt denna seriebok! Även om man inte annars läser så mycket serier, om man inte ens är så bekant med Kalle Anka-serier sen tidigare, så rekommenderar jag fortfarande denna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar