torsdag 18 september 2014

Slender serier

Kan du se honom?

Låt oss tala en stund om Found Footage-filmer.
Vi vet alla vad de är, jag pratade om dem i min recension av the Blair Witch Project. Premissen är egentligen att filmen vi ser är något som en snubbe hittade liggande ute i det öppna någonstans. Vem som än filmade allting är död och/eller försvunnen.
Tänk om du sen översätter det till en youtube-serie? Så att alla videoklipp som en youtube-channel laddar upp skulle vara klipp som ett gäng typer filmer när de letar efter spöken eller whatnot. Visst, du kunde tekniskt sett inte ha alla att försvinna eller dö, för då kan du inte besvara frågan "vem laddar upp klippen?" Men samtidigt kan det vara spännande, för det känns äkta. Som om någon där ute faktiskt filmade ett spöke eller något och laddade upp det på Youtube i vår tid.

Låt oss tala om en speciell sorts youtube-serier: Slender Vloggar. (Vlog= istället för Blog)
För de som inte vet något om Slenderman så tänker jag inte hålla en föreläsning om det. Åtminstone inte här. Men om ni verkligen inte vet något om Slenderman så kan jag föreslå att ni kollar upp det här. Observera att jag inte pratar om spelet Slender: The Eight Pages. Myten om Slenderman sträcker sig mycket längre än det. Det enda som spelet gjorde var att popularisera Slenderman, att föra ut honom i dagsljuset.
Nåja, för att fortsätta till Slender Vloggar:
Tänk er att en del personer gör en serie där de undersöker en del mystiska händelser som leder till Slenderman. De laddar upp diverse klipp som kan vara mellan 3-15 minuter långa.

Dessa serier har på riktigt skrämt mig mera än vad de flesta moderna found footage-filmer har lyckats med.
Orsaken till detta är att många found footage-filmer gör det misstaget att de visar för mycket av monstret och alltid för nära. Det lämnar ingenting ut till en atmosfär av mystik utan vi vet exakt hur monstret ser ut och hur det funkar bara av att se på det.

Slender Vloggarna fungerar inte alls på det sättet. Folk försvinner ganska ofta utanför kameran och vi får ingen information av exakt vad som hände. I vissa fall försvann de bara spårlöst och vi får höra att de höll en personlig dagbok där de skriver att Slenderman är ute efter dem. I andra fall står tre typer och filmar, och plötsligt blir bilden suddig och man ser en skymt av Slenderman (inte HELA Slenderman) och när bilden kommer tillbaka så håller personen som filmade allting på att springa iväg från något.
Det är Slender Vloggarnas styrka enligt min åsikt. De har otroligt mycket skrämmande atmosfär och, om det görs bra, otroligt intressanta karaktärer. Man bryr sig om dem och vill att de ska lyckas. Och när Slenderman kommer så blir det ingen dramatisk musik eller ens ett högljutt skrik. I många fall blir bara ljudet förvridet eller så blir det tyst.

Jag kommer nu att prata lite om några Slender vloggar. Jag rekommenderar att ni kollar upp dessa. (Jag har satt en länk till youtube i titeln)

Marble Hornets är min favoritserie. Den håller berättelsen väldigt enkel, den är inte onödigt komplicerad. Marble Hornets var namnet på ett filmprojekt som en person vid namn Alex skulle filma. Huvudpersonen Jay ska gå igenom videobanden till Marble Hornets och märker att där finns flera videoband som inte passar in med de övriga banden. Dessa band är inte filmade på Marble Hornets-setet, utan det är filmat i Alexs hem. De flesta banden är skadat på något sätt. Ljudet är borta eller så blir bilden suddig. Och man ser skymtar av en lång man utan ansikte i vit kostym. Men endast kameran verkar se detta. Alex har också börjat bete sig konstigt. Han kan få kraftiga migränanfall och var mera stressad och mera lättirriterad.
Samtidigt har en annan person börjat förfölja Jay. En mystisk person med en mask på sig.
Denna serie älskar jag just för att de använder sig av "less is more". Därför är effekterna väldigt billiga, på både gott och ont.
Det finns diskussioner nu om ifall Marble Hornets är avslutat. Själv tror jag inte det, för jag vet att gänget bakom Marble Hornets håller på att göra en film. Så jag tror de har bara pausat.


Noah Maxwell skulle göra ett skolprojekt om Israels tolv stammar. Men hans lärare bestämde sig för att avbryta kursen. Istället använde Noah youtube-kontot som minnesvägg för sin kusin Milo Asher, som begick självmord.  Noah hade bara tänkt ladda upp ett klipp, som han och Milo filmade sista gången de sågs. Men Noah märkte att en konstig figur dyker upp på flera ställen och att Milo alltid blir nervös strax efter att personen har dykt upp. Noah bestämmer sig för att undersöka ytterligare. Han besöker platser där Milo befann sig, pratar med personer Milo träffade. Han hälsar också på sin gamle farfar som varnar honom för "der grossmann".
Om Marble Hornets hade dålig utrustning men ganska bra berättelse och karaktärer, så har Tribetwelve bra utrustning, men ganska dålig berättelse och karaktärer. Missförstå mig inte, jag gillar fortfarande denna serie. Men problemet som jag ser är att de har gjort berättelsen onödigt komplicerad. Det visar sig sedan att Slender är en slags gudagestalt för en samling övermäktiga individer som kallas för Kollektivet som på något sätt också blir aktuella i berättelsen. Och att en dagbok som Noahs farfar har på sig är på något sätt viktig för Kollektivet och att det i sin tur ska hjälpa honom att slåss mot Slenderman som nu plågar honom..... Och så blandar Tribetwelve sig lite med EverymanHybrid och Darkharvest. (se nedan) Kan inte vi bara hålla oss till Slenderman som antagonist och det faktumet att folk dör om man träffar på honom? 

och så resten, som jag inte är så jätteförtjust i: 
Subbe undersöker hemsökt hus, hittar spår som leder till en sekt som tillber Slenderman. Denna Vlog är inte dålig så att säga, men den är ganska långtråkig, för det är många klipp där en typ bara sitter framför kameran och berättar om vad han ser. Medan Marble Hornets t.ex så får vi faktiskt se vad de hittar i en källare så skulle Darkharvest00 berätta att de var i en källare där de hittade något. 

Oh boy, denhär tycker jag minst om. Jag skulle kunna beskriva denna serie som "all over the place". Den handlar om ett gäng personer som gör en tränings och hälsoserie på Youtube. Sen börjar Slenderman dyka upp på videor, men det visar sig senare att det var ett prank de försökte köra för att få flera tittare. Sen dyker Slenderman upp på riktigt. Sen beblandar sig gänget med ett annat monster som kallas The Rake. (som vi inte får se). Sedan beblandar de sig med en slags ande-varelse som heter HABIT som intar en av typerna och gör honom ondskefull och våldsam (säkert för att de ville ha en ursäkt att göra serien lite mera våldsam). Och sen beblandar de sig med Darkharvest-gänget och deras funderingar.... Det saknar atmosfären som Tribetwelve och Marble Hornets har. 

Min slutdom? Om du ska se Slender-serier, håll dig då till Marble Hornets och Tribetwelve. De är minst komplicerade och mest spännande och det händer mest i dem.
De två serierna lyckades hålla mig på nålar när jag tittade igenom dem för till skillnad från många moderna filmer så visar de inte för mycket och atmosfären är kuslig i dem. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar