måndag 20 oktober 2014

H.P Lovecraft's Dagon (2014) Min första film!

För några månader sen kom jag och några vänner på en briljanta idé: Vi skulle fixa en egen kort skräckfilm och ladda upp den på youtube!
Vi var alla filmfantaster och hade en smak för skräckfilmer. Vi var också överens om att man kan skapa en genuint bra skräckfilm genom att använda väldigt få medel. De som har läst min blogg har antagligen märkt att jag gillar filmer som går enligt tanken Less is More
Vi valde att filmatisera Howard Philips Lovecrafts korta berättelse Dagon.

Handlingen
En anonym, alkoholiserad och sönderknarkad person sitter i sitt rum och skriver ett självmordsbrev, där han berättar om det som han har sett som fick honom att bli så galen. Tillåt mig citera texten:
"When you have read these hastily scrawled pages you may guess, though never fully realize, why it is that I must have forgetfulness... or death."

Om filmen
Det mesta filmades  i Studentteaterns utrymme vid Åbo Akademi. Vi lånade en hel del rekvisita från dem, samt böcker från teologiska fakultetens bibliotek. Arbetsuppgifterna gick till så att Kristoffer Blomqvist spelade huvudrollen, det är han som ni ser i bild. Martin Backman filmade och editerade det (och regisserade kan man säga, trots att vi inte sa det rakt ut). Den mörka bakgrunden är ett resultat av en del svarta skärmar som jag och Martin flyttade bakom Kristoffer. Det hela filmades på en dag.

Själv så bandade jag in berättarrösten. Det är mig som ni hör som läser upp texten. Jag gjorde det i tre omgångar. En gång gjorde jag det med min egen mic, men sen upptäckte jag att ljudkvalitén var för dålig. Det lät hela tiden som om jag pratade i en tunna när jag väl hade fått bort suset från bakgrunden. Så jag fick låna Martins mick och bandade in det en gång sen en gång till.
Andra gången försökte jag rent läsa upp det som Alan Rickman. Problemet med att läsa Lovecraft högt är att man lätt "snavar" över hans ord, de fastnar i munnen på en.
Så tredje gången läste jag upp det som "Alan Rickman möter Shatner". Det vill säga att jag läste upp allting med betydelsefulla pauser och med en ton som att allt jag säger är viktigt.

Resulatet blev bra! Jag gillar denna film. Visst, det finns saker man kan klaga på, små detaljer man kan göra annorlunda. Men i det stora hela tycker jag detta var en bra filmdebut av oss tre. Vi håller som bäst på att fixa framtida projekt så det kan komma mer.kommer att komma mer.

Fram tills dess, var så god och njut av frukten av vårt arbete. Här är vår filmatisering av H.P Lovecrafts Dagon!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar