tisdag 7 oktober 2014

Magnus Betnér är inte rolig

"Njääääääääh.....!!"
I några år har jag hört "Magnus Betnér är så rolig, du måste se honom." Jag har försökt youtuba honom med ett öppet sinne. Och efter denna genomgående forskning kan jag bara konstatera följande:
Magnus Betnér har nu blivit min idol. Jag kan bara ha respekt för Magnus. Du får betalt för att göra så lite arbete som möjligt och folk tror att du är intelligent för det. Folk kastar pengar på dig för att få höra på ditt eviga gnällande! Om jag kunde få träffa dig någondag så måste jag helt enkelt få din autograf för du är en förebild för oss latmaskar och tråkmånsar! Du är måttstocken av lathet som vi andra hobbylatmaskar kan bara drömma om att uppnå! Och jag antar att även Tråkmånsarna r.f bleknar av avund!

Magnus Betnér är ungefär lika rolig som en smutsig socka. Jag menar hur lyckas man vara så otroligt icke-rolig? Det krävs talang för att inte vara så rolig. Hela hans skämtförråd består av skämt som är tusen år gamla ("Skåningar är inavlade bönder som har sex med grisar, höhö") kryddat med en massa billiga skämt som kräver en hjärncells tankeförmåga.

När man youtubar upp honom så hittar man bara klipp där han gnäller. Jag tänker inte säga att han skämtar, han gnäller som en fiskmås utan att dra något som liknar ett skämt. När man hör honom dra sin låda så är det som som att sitta i kafferummet med dendär sura gnälliga gubben som har en lösning på allt (trots att den är icke-originell), har en åsikt om allt och som har en mun som borde tvättas med tvål.

Folk har sagt att Magnus Betnér säger sånt som ingen vågar säga eller skämta om. Om det är sant, varför driver han då bara med konservativa, vita, heterosexuella, kristna svenskar? Jag har aldrig hört att han skulle driva med ateister, muslimer, invandrare eller homosexuella. Han driver bara med det som det är "okej" att driva med. I dagens samhälle är det världens lättaste sak att säga något elakt om konservativa, vita, heterosexuella kristna, ingen kommer att sätta en bomb i din brevlåda. Faktum är att alla tror man är originell och fritänkande om man gör det, så du kan inte misslyckas! Hur dåliga dina skämt är så kommer du fortfarande att få trögtänkta fritänkare att tro att de har sett något intelligent!

Hans skämt är så otroligt billiga. Jag nämde som exempel att han beskriver skåningar som inavlade bönder som har sex med grisar. (fast han sa det på ett mycket fulare sätt)
Vad är roligt med detta annat än att det är en stockholmare med en öl i ena handen och en mikrofon i den andra som drar det?
....Och inget är roligt heller.
Jag har en nyhet till er som kallar det för "originellt": Googla upp "The Aristocrats"-skämtet. Det skämtet dök upp någongång mellan 1880-1930. Det skämtet har inavel, sex OCH en punchline.

Magnus Betnérs skåning-skämt skulle kanske ha varit roligt då jag var femton, då sånt här antagligen skulle ha fått en att trilla av stolen. I överlag består hans humor av svordomar och snuskiga skämt, vilket vem som helst kan dra ur hatten när som helst. Jag har hört samma skämt i munnen på arbetskamrater, studiekompisar och armékompisar och ingen kallade dem för komiker.
Att däremot dra rena skämt som samtidigt är roliga kräver arbete och kreativitet. Jag har därför större respekt för komiker som lyckas dra rena skämt och göra dem roliga (och inte visar att de är förväxta arga femtonåringar som kan konsten att svära).

Har han på riktigt föreställt sig att man om 100 år ska prata om det komiska geniet Magnus Betnér? Skåning-skämtet kommer att dras framför de stora massorna ännu många år i framtiden och fortfarande vara roligt? Han ska vara det ansiktet som revolutionerade hur man ser på svensk komedi i början av 2000-talet?
Jag menar föreställer han sig att hans komedi ska platsa med dessa legendariska komiker: Charlie Chaplin, The Three Stooges, Laurel & Hardy, Monty Python, Rowan Atkinson, Andy Kaufman, Lars Ekborg och Galenskaparna? Inte i detta universum, grabben!

När man har sett ett klipp från Magnus Betnér så känns det som om man har slösat tid på att höra en bitter mans gnällande. Då man kunde istället höra på Linkin Park, då får man åtminstone lite musik med gnällandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar