lördag 22 november 2014

Jesus Christ Vampire Hunter


Har ni läst bibeln, mina vänner?
Då känner ni till ett kapitel i Uppenbarelseboken: "Herren återvände till San Fransisco, där lesbiska vampyrer plågat invånarna. Herren åkallade luchadoren El Santo för att hjälpa honom slåss mot ondskan. En del rumpor blev sparkade, men Herren segrade!"

Jesus Christ: Vampire Hunter är vad titeln antyder: En jättedålig b-film som handlar om Jesus som slåss mot vampyrer. Jag skulle kunna sluta recensionen här egentligen och bara be er begrunda titeln. Förrän jag börjar recensera den så måste jag göra klart för mig vilken synpunkt jag ska ha.
Vill man ha en "allvarig" film så blir man grymt besviken. Gänget som har gjort denhär filmen vet att de har en dålig film, de är medvetna om att idén är dålig, effekterna är billiga och de försöker inte göra en allvarlig film av det. Försöker man recensera denna film och tänker "Uj, vilken dålig film!" så stannar hela upplevelsen där.
Vill man däremot se en dåligt rolig film (en ölfilm, om ni föredrar den termen) och bara skratta åt det absurda i den, så kan man få en väldigt rolig upplevelse.

Handlingen
Jag berättade redan den. I våra moderna dagar har Jesus återvänt till San Fransisco, en stad som har blivit infekterad av lesbiska vampyrer. Det är upp till Jesus och hans två sidekicks, El Santo och en kvinna som heter Mary Magnum. Jesus använder sig av sina snickar-förmågor för att tillverka vapen som kan döda dessa vampyrer.
Samtidigt använder Jesus också sig av kickboxing för att förgöra sina fiender. Det inkluderar ett gäng ateister som vill döda Jesus för att de inte tror på honom.

Om filmen
"This movie is deploreable". Den är gjord på låg låg budget och det syns. Klippet ovan har inte denhär kvalitén för att det kommer från youtube. Filmen är på riktigt såhär grynig hela filmen igenom. Den irriterande technomusiken hörs genom filmen på de flesta stridsscenerna.
Och vår Frälsare har naturligtvis en rad one-liners.

Den filmades på veckosluten i sammanlagt två år, vilket jag tycker är imponerande. Tänk att ni jobbar på en sån här film i två år, trots att majoriteten antagligen vet om att idén är väldigt B. Man måste älska sin idé otroligt mycket. Jag kan se mig själv och några vänner göra ett liknande projekt om en massa år.

Slutbetyg
Jag vet inte vad annat jag kan säga om filmen. Den heter Jesus Christ Vampire Hunter. Titeln säger precis allting. En del av mig vill säga att den är dålig, helt enkelt och jag kan inte ha fel. Den är dålig på många ställen.
Men samtidigt är den också rolig på många ställen. Är du en person som inte har något emot att se roligt dåliga filmer, så rekommenderar jag denna film för dig.
Men om du "måste" ha en snygg film med en berättelse som är vettig så sorry, denna film är antagligen inte för dig. Såna här filmer tar tid att fatta tycke för.

1 kommentar:

  1. Alltså dåliga filmer kan vara riktigt underhållande om man är på det humöret.
    Ibland vill du bara äta chips och se en B film, kanske jag ska ta och göra det ikväll!
    Keep up your good work!

    SvaraRadera