söndag 21 december 2014

Ölfilm

Nu som då har jag slängt runt termen "ölfilm", men jag har aldrig gått in i detalj in på vad en ölfilm är.
För att göra en lång historia kort: Det är en film som är så oseriös och så överdriven att den blir bra. I många fall är det en action-film men det är inget krav.
Dessa filmer saknar "djup". Det är inte tänkt att man ska se dessa filmer och börja fundera på meningen med livet eller kärleken eller döden. Man ska bara sitta med en öl i handen och slötitta på filmen och njuta av det som filmen har att erbjuda. Läs Franz Kafka istället om du vill verka intelligent!

Ursprung
En av mina vänner myntade begreppet för många år sen då vi brukade hänga hemma hos en tredje vän för att dricka öl och se på någon "dålig" film. Dessa filmer var inte egentligen dåliga heller, de var bara oseriösa. Vi kollade bland annat igenom några Arnold Scwarzenegger-filmer, några B-filmer som t.ex Jesus Christ Vampire Hunter och några andra actionfilmer från 90-talet. Ofta satt vi med öl i händerna och skrattade åt det absurda. Så vi började i något skede prata om ölfilmer.

Den ursprungliga betydelsen var att ölfilm är en film som är så dålig att man måste ta några öl för att kunna njuta av den. Men själv tycker jag att betydelsen har ändrat med åren. Kanske det är för att jag gillar "dåliga" filmer. Det ger mig mycket glädje att se t.ex Megashark vs Mechashark.
Det är min definition av en ölfilm: En film som är så dålig att man skulle behöva öppna en öl och skratta åt det absurda i den.

Det är den stora skillnaden mellan ölfilm och bara "dålig film". Medan öl (och en möjlig nerdummad tankeförmåga) kan rädda en ölfilm så finns det filmer som inte ens tillräckligt med alkohol för att sänka en tjur kan rädda.

Jag tänker avsluta detta inlägg med att räkna upp några ölfilmer:
  • Achnuld Schwarzenegger-filmer. Vilken som helst.
  • Troma-filmer (t.ex Class of Nuke 'em High)
  • Anaconda
  • Knights
  • Kiss meets Phantom of the Park
  • Megashark vs Mechashark
  • Ragin' Cajun Redneck Gators
  • Machete
  • Grindhouse-filmerna (= Planet Terror och Death Proof)
  • Quentin Tarantino-filmer i överlag
  • Jesus Christ Vampire Hunter
  • Manborg
  • Beerfest (Jag tror det var i och med denna film vi började kasta runt uttrycket ölfilm)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar