söndag 4 januari 2015

100 Girls



Tonårskomedierna som kom då vi var små var det dummaste någon människa någonsin hade tänkt ut! Atombomben och genmodifierad mat är bättre uppfinningar! Hela min generation borde skämmas för att vi skrattade åt denna urkorkade humor, kallade det intelligent och kastade våra pengar på eländet! Var vår humor verkligen så låg? Tyckte vi att en kille som lägger sin lilla grej där den inte ska vara och blir påkommen är lika roligt efter att det har hänt flera tusen gånger?
Jag säger det inte för att jag är en snubbe i mitten av 20-årsåldern nu, jag tänkte dethär redan när jag var sjutton år och såg dagens film.
I botten av tunnan finner vi 100 Girls!

Handling
Oberoende vad ni tror om titeln, så nej, 100 Girls är inte en porrfilm.

Tonåringen Matthew håller på att lämna en fest på en kvinnoförening (sorority på engelska), då han fastnar i en hiss tillsammans med en okänd kvinna då strömmen far. De har sex i den. Och när han vaknar i hissen (för tydligen var det så underbart att han svimmade) så har han bara kvar ett par trosor.
Han har blivit förälskad i henne och tänker hitta henne igen. Det enda han vet är att hon bor på en kvinnoförening. Hur gör han detta? Går han kanske på flera fester för att försöka ta reda på om någon tjej visar intresse för honom? Kanske han försöker lyssna efter rykten?
NEJ! Han skaffar ett jobb som gårdskarl i kvinnornas förening förstås för att bättre kunna infiltrera! Han förstör saker så att han ska kunna komma dit och fixa dem, samtidigt som han jämför paret trosor han har kvar med andra tjejers underkläder.
Han tar också på sig en falsk identitet som en tjej som också bor på detdär sorority (som ingen av de andra tjejerna har sett förr och som inte alls ser ut som en tjej utan det ser ut som gårldskarlen i peruk).
Efter många om och men så försöker han med det enda logiska tricket, det enda som han borde ha gjort från första början om han hade använt hjärnan:
Han står på gårdsplanen framför föreningen och håller ett tal inför alla 100 tjejerna om varför han är så underbar och varför hans mystiska tjej borde komma fram. Vem skulle inte? Och alla tjejer i föreningen smätler förstås av fraser som denna:

"We can spend perfect days shopping and cooking together."
"I will only pass gas underneath the covers and only under the direst of circumstances."
"I declare, I'll separate the whites from the colors, I'll learn the mysteries of hot and cold water washes."
"I'll never huff and puff while waiting for you to put on your makeup."
"I will happily go see chick flicks with you, like "Pride and Prejudice"."
"I pledge to always say "yes" when you ask, "Is my hair looking okay tonight?""

Alla tjejer reagerar med att dra ner sina fönster och skrika att de är tjejen från hissen. Medan den riktiga tjejen kommer fram, berättar att hon var rädd att han skulle tycka hon var slampig eftersom hon hoppade på honom i hissen. Han säger nej, och de blir tillsammans. Slut.

Om filmen
Blixt och dunder och miljoner tyfoner!
Det värsta med filmen enligt min åsikt är inte ändå den kassa storyn. Det värsta är att filmen försöker vara intelligent. Vi får flera gånger höra Matthew slänga ur sig "djupa" funderingar om hur kvinnor och män fungerar (I djurriket stirrar djuren på varandra och den som ger upp först har makt över den andra, så fungerar också kvinnor om ni lyckas få män att stirra på era bröst), varför feminism är dåligt ("Deerp, är det inte bättre att vi kallar oss humanister?")
Detta i sig är inget problem, det är inget fel med att försöka göra en intelligent karaktär. Men filmen är inte tillräckligt intelligent för att kunna hantera sådana teman Matthew försöker diskutera, så resultatet blir att Matthew hostar upp sådant man hör wannabe-filosofer säga för att försöka ragga tjejer som har IQ fiskmås. Och då blir man förvirrad om tanken med denna film är att man ska skratta åt filmen eller försöka ta lärdom av dess kvasi-filosofiska ställning? För det går inte att göra båda i detta fall!
Tänk om American Pie t.ex hade försökt ha karaktärerna att diskutera alltings meningslöshet?
När jag var tonåring så var jag intresserad av filosofi. Jag gick alla kurser i gymnasiet och skrev det i studenten och jag tyckte redan då att allting bara var pretentiöst. Ett dåligt försök att få åskådarna på Matthews sida och glömma att det han gör kan leda till fängelse.

Kvinnorna i filmen är platta (trots att de är väldigt kurviga) stereotyper. Det finns en het tjej, en tjej som är ful (ursäkta ordvalet), en tjej som är manhaftig och lesbisk, en tjej som har legat runt osv. 
Och ingen av dessa tjejer reagerar speciellt om t.ex Matthew säger till en tjej att kvinnor borde ligga med män oftare och att ni kvinnor har mystiska krafter som gör oss män totalt hjälplösa och därför är det inte vårt fel att t.ex sexuella trakasserier förekommer.  Sen när han blir påkommen och hans lek avslöjas så verkar det som om ingen alls kommer ihåg det i slutet av filmen.
Om jag skulle säga det i ansiktet på någon av mina kvinnliga kompisar så skulle jag antagligen få ALLA emot mig och inte bara kvinnan jag pratar till just i det ögonblicket. Åtminstone skulle ingen stå vid sidan och reagera med ett litet fnitter och ett leende medan jag försöker spela intelligent samtidigt som jag skulle göra mig till hatobjekt.
Tänk er sen att jag skulle ställa mig utanför ett hus och skrika att "Min käresta som jag hade sex med i en hiss! Jag älskar dig, gift dig med mig!!".
Skulle er reaktion då vara att tänka "Aaaw, han är så sööt!" och sen ropa i kör "Jag är tjejen!!" ? Skulle det inte vara "Killen är helt dum i huvudet!" och "Jag ringer polisen!".

Slutbetyg:
Denna film är kränkande på så många plan.
Den är en oerhört sexistisk film som försöker låtsas att den inte är det. Den är inte tillräckligt rolig för att vara en komedi och inte tillräckligt intelligent för att vara en dramafilm.
Jag har inget positivt att säga om den, annat än att en snubbe hade en cool hästsvans. Undvik den som pesten!
Den får en av tio i betyg!
Från helvetet kom denna film och till helvetet ska det tillbaka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar