tisdag 6 januari 2015

Cowboys & Aliens



När jag hörde att det gick på bio en film som hette Cowboys & Aliens så hade jag en tanke om den: "Antingen kommer den att vara helt urkass eller så kommer den att vara jättebra!"
När jag nu många år senare var hem-hemma över julen så har jag en inofficiell tradition: att jag ska gräva lite i realådorna hos Makuuni, Prisma och Fazers musik för att där hamstra lite billiga filmer. Det är otroligt vad man kan hitta i dessa lådor!
Jag hittade t.ex Fire & Ice i just en sån låda hos Fazers.
I år var jag hos Makuuni och hittade två andra filmer då kassatanten poängterade att jag kunde få en tredje helt gratis. (De hade ett "Ta tre, betala för två"-erbjudande). Då norpade jag denna film. Jag tänkte att den var värd min uppmärksamhet. Jag menar come on, det har Daniel Craig och Harrison Ford i huvudrollerna. Filmen heter Cowboys & Aliens. Vad kan gå fel?
Nu ska jag säkert säga att allting gick fel, men faktiskt så var den inte så dålig.
Men mera om det senare, låt oss gå in på

Handlingen
Jake Lonnegan (Daniel Craig) vaknar upp mitt i ödemarken. Han har inget minne av hur han kom dit eller speciellt mycket om sitt liv före. Men han har ett konstigt metalliskt föremål på sin ena arm. Han beger sig mot staden Absolution. Efter en del incidenter i staden så blir den anfallen av utomjordingar. De flyger över staden med små skepp och kidnappar människor med en mekanisk lasso.
Ett uppbåd samlas för att helt enkelt gå och leta efter utomjordingarna som tog deras folk. Detta uppbåd består av Jake Lonnegan, boskapsägaren Woodrow Dollarhyde, Ella, en barägare och en pojke.
Lite senare i filmen dör Ella strax innan indianer tar gänget till fånga. De slänger hennes kropp på elden och genom det så återvänder hon från de döda. Det visar sig nämligen att hon är en utomjording vars ras blev utrotade av dessa utomjordingar. Hon berättar att utomjordingarna är på jorden för att leta efter guld och samla in människor.

Efter att ha blivit utsatt för en indian-ritual som får Jakes minnen att komma tillbaka så beger sig gänget till platsen där utomjordingarnas moderskepp förtillfället befinner sig. För Jake visste tydligen om det egentligen, då han hade varit där förr.
Long story short: De klättrar ombord, spöar lite utomjordingar, spränger skeppet, räddar en massa människor och åker hem. SLUT!

War of the West?
Enligt internet så hade regissören Jon Favreau tänkt visa med denna film hur det skulle kännas för den vite mannen att bli utsatta för samma fasor som indianerna. Att bli kidnappad och dödad av en övermakt som hade mycket bättre teknologi. Samma tanke hade han som tecknade serien på vilken denna film är baserad.
Denna tanke är han inte först med. På 1800-talet skrev H.G Wells War of the Worlds. En av herr Wells tankar med denna bok var att visa till den viktorianska gentlemannen hur det kan kännas att bli invaderad av en övermakt, precis som det brittiska imperiet hade gjort runt i världen århundraden före.
Regissören till denna film har helt enkelt tagit denna enkla tanke och placerat den i western-miljö. Gör det denna film dålig? Nä. Men jag tänker ändå att det är värt att poängtera ut.

Om filmen

Favreau har sagt att han ville göra en trovärdig film där 1800-tals människor försvarar sig mot en utomjordisk attack med vad de har. Det känns inte som det är det han gör. För det första: Jake Lonergan har ett strålvapen som han har fått av utomjordingarna som är MYCKET mera kraftfullt än några pistoler. För det andra: Han har varit på deras bas förut, så han kan regionen. För det tredje: Ella är en utomjording som också har en massa info om utomjordingarna, deras ursprung, deras syfte och svagheter.
Så nej, det är inte precis 1800-tals människor som försvarar sig mot en utomjordisk attack. Det hade varit mycket bättre om inget av ovanstående hade existerat, utan vi hade haft en film som på riktigt hade handlat om en massa bondtölpar som inte vet ett hum om utomjordingar. "Men hur skulle de då kunna döda alla utomjordingar?" Jag vet inte svaret på den frågan. Kanske själv uppfinna något sätt? Kanske genom trial-and-error?

Favreau har också sagt att filmer av John Ford & Sergio Leone har fungerat som inspirationskälla. Det märks, speciellt i den första delen för western-elementen är väldigt tydliga. Till en sån grad att det nästan blir förutsägbart tyvärr. När Lonnegan anländer till staden så säger han inte sitt namn, han ler aldrig. Staden är i trubbel, han måste fixa det. Han går in till en saloon där det blir ett slagsmål. Han blir arresterad och ska hängas men lyckas fly.

Kostymerna är bra designade. Säkert satt någon galen sömmare i publiken och skrek "Såhär klädde man sig inte på den tiden!". En historiker skulle säkert också säga "Såhär betedde sig inte folket på 1800-talet!"
I ovanstående fallen skulle jag säga att det inte stör filmen. Jag slår vad om att ifall jag pratar med Favreau om vad han tänkte på då han gjorde filmen, så skulle han svara "jag tänker göra en western-film enligt den modellen som folk tror att western var!". Vill man ha en riktig historiskt korrekt film? Se då en dokumentär!

Filmen är något allvarligare än vad jag hade väntat mig. Jag tänkte först att filmen skulle vara lite mera ploj, i stil med Independence Day. Men då den filmen hade en del komiska inslag så är denna film lite mera allvarlig. Kanske för att passa in western-temat bättre, men ändå. Det tycker jag är synd att vi inte får en scen där en Cowboy hoppar upp på ett rymdskepp och skriker "yeehaaw".

Slutdom
Filmen var helt okej. Den känns inte dålig, men det är inte heller den bästa filmen jag har sett. Den är värd att döda några timmar på. Jag önskar bara att regissören inte skulle ha fegat ur sitt löfte om "1800-tals människor vs utomjordingar" och satt in en massa saker som hjälper dessa bönder på deras uppdrag.
Men om du vill ha just en helt bra action-äventyrsfilm med cowboyer och utomjordingar, så lär du inte bli besviken! Ta en titt på den, vet ja!
Jag ger filmen 6 av 10!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar