tisdag 13 januari 2015

Doctor Sleep av Stephen King

Nu har jag sagt A och pratat om The Shining. Nu är det dags att säga B och prata om Doctor Sleep. Denna bok skulle vara en "som är över 500 sidor lång" och denna är 510. Samtidigt har jag alltid varit nyfiken på denna bok och behövde en bra ursäkt att läsa den (annat än "Jag vill läsa den")

Handling
I boken möter vi Danny Torrance. Han är nu i 40-årsåldern och gravt alkoholiserad. Efter hela incidenten med hotellet så hade hans "gåva" bara blivit värre och det hade börjat tära på hans psyke. Så han dricker för att döva smärtan och alla demoner som torterar honom. Trots att han inte alls ville bli som sin pappa.
Han är på riktigt på botten av precis allting. Han kan inte hålla ett fast jobb, utan han bara driver runt och accepterar snuttjobb. Sen dricker han upp pengarna, blir sparkad från sitt gamla jobb och drar vidare. Slutligen kommer han till staden Frazier i New Hampshire. Där beslutar han sig för att hålla sig nykter och börja leva ett ordentligt liv.

Strax före 9/11 föds flickan Abra Stone. Hon börjar med åren visa tecken på att själv besitta samma förmåga som Danny. Kanske t.o.m starkare än Danny, eller så är det Danny själv som börjar bli gammal och hans gamla "skimmer" börjar avta.
Slutligen så finns det ett litet gäng som kallar sig för "Den Sanna Knuten". De reser runt i USA i en kolonn med husvagnar och kidnappar barn för att "dricka upp" deras essäns.
Saken är den att "skimret" är något alla människor har. En del har det i större utsträckning och andra har det mindre. Men barn har alltid ett större mått av "skimmer", en del har mer än andra. Och om man torterar en människa som besitter skimret till döds, så kommer personen att andas ut en vit ånga. Denna ånga kan hålla en person semi-odödlig.

Den Sanna Knuten upptäcker Abra och blir medvetna om hennes krafter. Därför börjar de smida planer på att tillfångata henne och hålla henne vid liv så att hon kan ge en oändlig mängd ånga.

Om boken
Om The Shining var en "spökberättelse" så skulle jag säga att Doctor Sleep är mera en "mörk urban fantasy"-berättelse. Kanske det är bara jag som har blivit ett härdat skräckfan som är svår att imponera på, men jag upplevde början av boken som lite skrämmande.

Det intressanta med att läsa denna bok har också varit att se hur Stephen har ändrats sen han skrev The Shining. Ett fel som Stephen gjorde väldigt ofta då han var yngre var att han förklarade nästan för mycket. När jag läste Jurtjyrkogården så kom jag på mig själv med att hoppa över vissa stycken som förklarade för mycket och som jag inte var intresserad av att läsa. Som t.ex familjehistoria. Vem bryr sig om någon karaktärs släktingar när det finns annat i boken som är mera intressant? Visst, det kan ha betydelse senare i berättelsen, men i just det ögonblicket fångade det inte mitt intresse.
I denna bok gör han inte det misstaget. Det känns som att han skriver "lagom", som att varje detalj har betydelse och inte bara är utfyllnad.
Gubben King har verkligen åldrats mycket. Men hans skrivkonst har blivit vassare.

Betyg
Jag ger boken 7 av 10. Jag rekommenderar den om du gillar mörk fantasy som utspelar sig i en modern etappning. Men vill du ha en berättelse om spöken som hemsöker korridorer så blir du besviken.
Samtidigt saknas det många detaljer som jag önskar att kunde ha varit med. Det pratas t.ex väldigt lite om Overlook-hotellet, vad som hände med platsen efteråt. En del karaktärer har blivit gamla och dött bort sen The Shining. Även om de finns med i början av boken så tycker jag det är synd att vi får reda på att de har dött. Speciellt om det inte händer "framför våra ögon", utan vi får reda på det för att Danny läser om det på internet eller något. Jag hade älskat ifall Dick Hallorann hade fått mera plats i boken! Men man kan inte få allt. Samtidigt förstår jag: Han var redan gammal när The Shining utspelade sig och Doctor Sleep utspelar sig på 2010-talet.

Lång story kort: 7 av 10. Läs den om ni gillar mörk fantasy-äventyr i modern miljö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar