söndag 4 januari 2015

Highlander

Jag älskar denna film! Denna film finns nog på min topp 10-lista. Jag såg den som liten och blev genast störtförälskad i den och den är fortfarande lika vacker som den dagen.
Berättelsen är intressant, karaktärerna är älskvärda och musiken är underbar.
Låt oss inte vänta längre, låt oss ta en titt på Highlander!

Handling
Jag tänker berätta om handlingen i en lite annan ordning än vad vi ser i filmen.
På de skotska högländerna år 1518 föds Connor McLeod till klanen McLeod. 25 år senare rider Connor ut till strid mot McLeods fiende, klanen Fraser. Där blir han huggen i bröstet av en mystisk krigare. Medan Connor ligger döende på fältet så väser krigaren "Det kan endast finnas en...!" innan krigaren blir avbruten med vad nu han försökte göra. McLeods vinner slaget, men hoppet verkar ute för Connor. En präst utför de sista riterna och förklarar att "det är slut".
Men som av mirakel så överlever Connor! Alla i byn borde tacka Gud och vara glada att Connor överlevde! Men sanningen är också den att detta inte är naturligt... Som att Connor skulle vara besatt av djävulen!
Ramirez och Connor
Connor blir bannlyst från klanen och vandrar runt i de skotska högländerna. Han hittar så småningom en kvinna åt sig och försöker stadga sig.... Tills en mystisk figur dyker upp. Denne figuren presenterar sig som Connors bror, men heter Juan Sánchez Villa-Lobos Ramírez och är från egypten.

Denne berättar för Connor vad som hände med Connor och vad som kommer att hända i framtiden.
Han tillhör ett människosläkte som är nästintill odödliga. De kan åldras hur länge som helst, men de kan dödas om huvudet skiljs från kroppen. De besitter också en mystisk kraft som kallas "The Quickening".
I och med allt detta så deltar de odödliga i ett spel som handlar om att kämpa tills den siste odödlige står. Hur länge det än kommer att ta, hur många odödliga som än finns kvar i världen. Den som står kommer att vinna "priset", vilket jag inte tänker avslöja vad det är. Ramirez börjar lära ut fäktningskonst till Connor, så att han ska kunna försvara sig.
Kurganen
Dessväre blir Ramirez mördad av samma mörke krigare som försökte döda Connor. Denne krigaren blir identifierad som "kurganen". Connor stannar hos sin fru ända tills hon dör av hög ålderdom. Han begraver henne och ger sig ut i världen ensam.

Samtidigt år 1985 ("Vår tid") så har en serie konstiga mord börjat hända över New York. En del människor har hittats med huvuden avhuggna. En misstänkt är antikhandlaren Russell Nash. En kvinna som jobbar i polislabbet, Brenda Wyatt börjar misstänka denne Russell. Speciellt när hon får reda på att den riktige Russell Nash dog i barnfödsel för över hundra år sen. Han identifierar sig för henne som Connor McLeod, som är odödlig.
Samtidigt håller den slutliga striden på att närma sig...

Om filmen
Idén kom till manusförfattaren när han gick i filmskola och var på resa i Skottland. Han besökte ett slott och fick syn på en tom rustning och tänkte "tänk om killen i denhär rustningen levde än idag?".
 Tänk på alla hemliga liv dessa odödliga måste leva och hur alla de älskar dör ifrån dem. Denna detalj gillar jag med denna film, för det gör det inte coolt att vara odödlig. Connor är en väldigt ensam gestalt på 1980-talet och han vågar inte öppna sig för någon. Han sörjer inte bara Heather utan tänk på hur många fler kvinnor han har älskat genom århundradens lopp tills idag?

Huvudrollen spelas av Christopher Lambert. Han gör ett väldigt bra jobb på att spela sin roll som en ytterst koncentrerad tragisk gestalt. Hans "bror" Ramirez spelas av Sean Connery och som vanligt så leverar Sean.
Brenda och Connor
Musiken i denna film skrevs av Michael Carmen och är otroligt bra! Lyssna t.ex på detta klipp, se mig i ögonen och säg att du inte känner för att erövra världen!
Andra spår till filmen skrevs av rockbandet Queen. En del av deras hits skrevs till denna film, som Who wants to live forever, A kind of magic, One year of Love,  Princes of the Universe för att nämna några. Ja, jag älskar Queen! Det är ett av mina favoritband, så klart jag har soundtracket till denna film! De flesta låtar som Queen hade med i filmen finns på skivan A kind of magic.

Highlander blev först inte väl mottagen i USA, men den gjorde bättre ifrån sig i Europa och med årens lopp byggdes en fanbase upp. Filmen blev senare så känd att det kom inte en, utan tre tv-serier, sju uppföljare (varav INGEN av dem är bra!), en massa böcker, serier och två spel. Det pratas nu om att det ska göras en remake av ettan. Försök bara, säger jag...Make my day, punk!

Betyg?
Det enda negativa jag kan säga om denna film är att kvinnorna tar för lite plats. Jag kan föreställa mig att någon kan störa sig på att kvinnorna i filmen ganska långt gör ingenting. Connors tidigare fruar gör ingenting annat än att skrika och hamna i trubbel. T.o.m Brenda Wyatt, som ska vara polisen som "avslöjar" Connor, blir kidnappad och måste räddas. Det skulle ha varit mera intressant om hon hade hjälpt Connor på något sätt.
Utöver det, så har jag absolut inget annat att klaga på i denna film! Scenerna är vackra, musiken är vacker och skådespelarna gör bra ifrån sig! Förpackningen lovar ett spännande fantasyäventyr och de misslyckas inte med att leverera! Man får det som står på lådan!
Denna film får 9 av 10!

Nu har jag recenserat ettan..... Kanske tvåan är lika bra? Låt oss se! :) För den tänker jag recensera också inom kort!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar