tisdag 6 januari 2015

Master Killer (eller "The 36th Chamber")



För många år sen fick jag tips om att kolla upp en gammal kung fu-film av Shaw-bröderna. Jag hade aldrig riktigt sett en "riktig" kung-fu film förut så jag tänkte att denna utmaning kunde vara intressant. Jag har tidigare hört om urkassa kung fu-filmer som Clones of Bruce Lee.
Jag har nu kollat Master Killer och tänker recensera den.
Det intressanta är att i USA heter filmen Master Killer, fast tanken på att ta ett liv är helt fel för Shaolin-munkar, så därför tänker jag att 36th chamber är en bättre titel.

Handling
Filme är inspirerad av det riktiga livet av Shaolin-munken San Te. Han spelas i denna film av Liu Chia-Hui. Jag säger "inspirerad" för oerhört mycket i denna film är fiktivt, precis som det får vara!

San Te, född Liu Yude, har blivit med sin skola indragen i en revolt mot det manchuriska regeringen i sin hemstad. Regeringen svarar med att döda allihop i Lins skola, alla hans familj och vänner. Lin flyr och bestämmer sig för att hämnas. Han lyckas söka skydd i ett shaolin-tempel. Munkarna vill först kasta ut honom, eftersom han inte är en medlem. Men abboten visar nåd och låter honom stanna.  Efter ett år börjar han träna kung fu och går igenom 35 olika kamrar och avancerar snabbare än någon annan elev tidigare har gjort. Dessa kamrar går ut på att han ska uppföra olika uppgifter och studera vissa tekniker och lära sig bemästra dem. Ett exempel på en kammare dyker upp tidigt i filmen.
När det är dags att gå till mat så ska lärjungarna gå genom en korridor med en bassäng. Där finns en del hopbundna stockar som flyter på vattnet. San Te misslyckas med att hoppa över dessa stockar och faller i vattnet. När han kommer upp och går in i matsalen blir han utslängd för att hans kläder är blöta. Och när hans kläder äntligen har torkat så är all mat slut. Han lyckas slutligen besegra kammaren genom att lära sig att röra sig snabbt och smidigt.

När han har slutligen besegrat den 35:e kammaren så blir han utsparkad från templet. Det är en strategi som munkarna har så att han ska kunna använda sina kung fu-kunskaper för att kunna hjälpa sitt folk. Han återvänder till sin hemby för att lära ut kung fu till sina landsmän så att de bättre ska kunna försvara sig. Innan han hinner lämna byn så hamnar han i konflikt med den manchuriska guvernören. Han triumferar och återvänder till Shaolin-templet för att skapa den 36:e kammaren, vilket handlar om att Shaolin-munkarna ska lära ut kung fu till allmänheten.

Om filmen
 Filmen kom ut 1978 i Kina. Den regisserades av Lau Kar-leung, som också har regisserat en massa andra kung fu-filmer innan hans död 2013. Den sista filmen han regisserade var Drunken Monkey.
Jag har hört den beskrivas som "ett enda långt träningsmontage". Jag håller med. Över hälften av filmen handlar om hur San Te besegrar de 35 kamrarna. Det känns som att hela berättelsen om det manchuriska upproret bara är en ursäkt för att få San Te till templet. Men samtidigt gör det ingenting. Det är intressant att se hur han klarar utmaningarna och hur han växer som karaktär. När han först kommer till templet blir han missnöjd över att utmaningarna inte verkar ha något att göra med kung fu, men han blir slutligen en shaolin-mästare.

Vi får inte se honom göra precis alla 35 kamrarna.
Denhär filmen har kallats för en riktig klassiker när det kommer till kung fu-filmer. En del har gått så långt att de kallar det för den bästa kung fu-filmen. En del av kritiken kommer från hur filmen hanterar ämnet kung fu. Det är inte bara en cool kampsport som shaolin-munkarna använder, utan det är en livsstil som kräver mycket disciplin och tänkande.

Betyg
Jag tycker att denna film är väldigt underhållande. Den är inte för alla. Många människor skulle säkert finna den tråkig för att den är som ett enda långt montage. Kanske jag skulle få mera utav den om jag annars kollade på mycket kung fu-filmer. Inte för att jag skulle tacka nej till flera såna här filmer.
Filmen för 6 av 10 i betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar