måndag 19 januari 2015

Mortal Kombat (filmen alltså)

"Nothing in this world has prepared you for this"....
Ja, det kan man säga...
När jag var liten spelade jag Mortal Kombat 3. Det var ett roligt spel som höll mig och mina kumpaner sysselsatta ganska länge.
Jag tänker inte i detta inlägg prata om Mortal Kombat-spelserien, om du inte känner till de spelen så föreslår jag att ni spelar dem helt enkelt. Men en dag så såg jag att det skulle komma en film på TV med titeln Mortal Kombat. Jag tänkte att Mortal Kombat var ett coolt spel, så hur coolt skulle inte en film vara?
Många år senare hittade jag filmen i en realåda för två euro. Jag köpte den för att återuppliva min barndom och nu tänker jag prata om den!
Rayden

Handlingen
En gång mellan varje generation ordnas en tävling i kampsport mellan olika världar. De slåss till döds. Denna tävling är designad av de Äldre Gudarna för att förhindra krigföring mellan dessa världar. Det är nu dags för jorden att ställa upp i tävlingen mot världen Outworld. Den världen har vunnit nio gånger i Mortal Kombat. Vinner de denna tävling så kommer Outworld att invadera jorden.

Så det är upp till våra tre hjältar att slåss i Mortal Kombat och rädda världen. Dessa hjältar har blivit utvalda av Rayden, åskans gud och jordens försvarare.
Liu Kang är en ung man som går med i Mortal Kombat för att slåss mot den onde trollkarlen Shang Tsung, som mördade Lius bror och svalde hans själ.
Militären Sonya Blade vill söka hämd på tjuven Kano som mördade hennes partner.
Filmstjärnan Johnny Cage vill gå med i Mortal Kombat för att hans karriär media tror att han är en lögnare och kan inte alls slåss på riktigt.

 Våra hjältar och ett antal "redshirts" reser till en ö där tävlingen ska börja. Redshirtsen dör då de möter en fyrarmad karaktär (Goro) från Outworld. När våra hjältar har besegrat Goro så kidnappar Shang Tsung Sonya och tar henne till Outworld, så våra hjältar måste följa efter honom och besegra honom där.
Alla lever lyckliga i alla sina dagar ända tills himlen öppnas och en mörk röst dånar
"Era svaga, patetiska dårar! Jag har kommit för era själar!"
Vilket leder till uppföljaren....
Sonya Blade


Om filmen
Som ni har märkt så är premissen löjlig. Men det är inte nödvändigtvis något dåligt i mitt tycke. Det finns löjliga filmer som är roliga att se just för att de är så löjliga.
Det jag älskar med filmen är att man inte måste ha spelat spelen för att förstå handlingen för allting förklaras. Även om det inte alls låter vettigt, så finns det åtminstone en förklaring. Spelfansen kan bli glada över detta och de som bara vill se en löjlig film där folk pucklar på varandra blir tillfredsställda.
Den här filmen känns på någon konstig vänster som en konstig wrestling-berättelse. Jag kan faktiskt föreställa mig denna film översättas till någon konstig wrestling-story. Tänk på det! Tänk om någon skulle göra en wrestling-story som skulle i stort sett vara Mortal Kombat. Det skulle funka för att det finns samma drama mellan de olika striderna.

Dialogerna i filmen är väldigt komiska för att de försöker låta djupa, men faller ganska platta. När Liu Kang slåss mot prinsessan Kitana så viskar hon till honom "to win the next fight, use the element that brings life!"
Det visar sig att det är vatten han behöver i nästa match. What a twist!
Goro
Shang Tsung kallar folk ofta för "fool!" och han säger sen "You will die!!". Jag har för mig att i många old-school kung fu-filmer så kunde de amerikanska dubbningarna slänga ur sig sådana repliker. Men här är de skrivna på engelska, vilket gör det mera roligt.
När Liu Kang är i Outworld så varnar Kitana honom för vad han kommer att möta på för utmaningar. Han kommer att måste "möta sin fiende", "möta sig själv" och "möta sin största rädsla". Men sen används det inte på något speciellt sätt, annat än att han möter en skepnad av sin döde bror. Jag misstänker att planen var att använda detta till en längre stridsscen, men det blev klippt.

Liu "Shirtless" Kang
CGI-effekterna är väldigt typiskt 90-tal. Monstren ser väldigt blanka och orealistiska ut. Men vad kan man, det var det de hade tillgång till då.

Christopher Lambert spelar Rayden. Det är den enda riktigt stora kändisen jag känner till i den filmen. Han påminner oerhört mycket om sin karaktär han spelade i Highlander. Kanske det är för att han har samma ansiktsuttryck, samma tonläge, samma hållning.... 

Mitt betyg
Ja, vad ska jag säga....Den är på inget plan en bra film, men den är en jättebra ölfilm. Den är så löjlig, så cheesig, så överdriven att den blir komisk. Den är supercheesig på så många sätt.
Se den för all del, men förvänta er inga djupa intriger och karaktärer. Den får 5 av 10 smällar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar