tisdag 10 februari 2015

Dinosaur Summer av Greg Bear


Dagens utmaning: "En bok av en författare jag inte har läst förr".
Det var inte särskilt svårt att hitta en bok av en författare man inte har läst förr. Jag kände för att läsa något lättsmält, en äventyrsbok som är spännande.
Så jag gick till biblioteket i Åbo och skummade genom olika förtfattare på "spefi"-hyllan tills jag hittade Dinosaur Summer av Greg Bear.
Det var nära att denna bok skulle ha fallit under titeln "Book based on its cover", för jag diggade omslaget.

Universumet
 Föreställ er att platån El Grande från Sir Arthur Conan Doyles bok The Lost World finns på riktigt, professor Challengers upptäckt var på riktigt och Arthur såg det också med egna ögon.
Det har lett till att människor fångar dinosaurier och tar dem till västvärlden. Det har i sin tur gett upphov till s.k Dinosauriecirkusar. Men det visar sig att dinosauriecirkusar inte är lönsamma. Djuren är dyra att hålla i liv och de flesta insjuknaroch / eller dör. Dessutom har det varit flera olyckor där dinosaurier har dödat människor. De är också jättedyra att införskaffa. Så hela dinosauriecirkuskedjan håller sakta på att dö ut.

Handling
Peter Belzoni är en tonårspojke som reser med sin far till Lothar Glucks Dinosaur cirkus. Hans pappa är en journalist och han har fått nys om att cirkusen planerar en expedition mot El Grande. De tänker släppa ut cirkusdjuren hem dit de hör hemma.
Efter många om och men anländer hela expeditionen till platån, men de blir samtidigt avskurna! Så nu måste Peter, hans pappa och en massa andra medlemmar av expeditionen försöka överleva i en djungel full av dinosaurer som gärna vill äta dem.

Mina tankar
Boken är väldigt lång och ibland lite utdragen. Den är 363 sidor lång och på sidan 201 är de äntligen vid platån. De första tvåhundra sidorna handlar om hur expeditionen reser till sydamerika, hur de tar sig uppför floder i sydamerika och hur de försöker muta sig förbi gerillagrupper och indianer. Detta skulle kunna totalförstöra en bok om det var gjort dåligt. Från Jorden till Månen led av exakt den problematiken då jag försökte läsa den, för att det tog så förbannat länge innan något hände att man tänkte "Are we there yet? Are we there yet? Are we there yet?"
Men Greg lyckas faktiskt hålla berättelsen intressant under hela denna resa för väldigt mycket händer under resan.

Greg har kallast för en "Hard science fiction"-författare. I detta fall ser jag hur det är motiverat, eftersom Greg beskriver på ett väldigt trovärdigt sätt hur dinosaurierna på platån skulle ha fortsatt utvecklas under de miljontals år som ingen kände till den. Inte bara dinosaurierna själva, utan också växtlivet och annat som skulle ha fortsatt.

Det finns dessvärre två saker som inte förstörde boken, men drar ner betyget.
1) Huvudkaraktären Peter är som vilken annan tonårspojke som helst. Det tror jag på. Ända tills en viss punkt i boken då han plötsligt blir jättemodig och gör otroliga saker. När hände det? Han får inte panik vid denna punkt (eller senare överhuvudtaget), vilket minskar trovärdigheten
2) Deus ex machinan skramlar ganska högljutt i slutet.

Men trots de ovanstående punkterna så älskade jag denna bok!
På omslaget finns ett citat av science fiction-författaren Ray Bradbury: "If you love dinosaurs, Dinosaur Summer is your cup of jurassic tea. Tea? Hell, it's a banquet!". Jag håller med gubben Ray i detta fall! Denna bok var ren och skär äventyr från början till slut.

Betyg
Boken får 8 av 10 för mig!
Jag rekommenderar den till de personer som vill helt enkelt ha ett äventyr då de läser. Inget humanistiskt mumbo-jumbo utan ett rent äventyr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar