onsdag 15 april 2015

The Disaster Artist av Greg Sestero

"A memoir", även om denna bok inte handlar om en persons hela liv.

År 2003 blev en film släppt som kom att få en stor fanbase och bli känd som "en av de roligaste sämsta filmerna någonsin". Den var skriven, producerad, regisserad och editerad av personen som spelade huvudpersonen i filmen: Tommy Wiseau. Filmen han gjorde var The Room. 

The Room

Innan jag går in på vad The Disaster Artist är för något så måste jag snabbt prata lite om The Room. Den är Tommy Wiseaus barn, kort och gott. Han satsade en massa pengar på att få The Room gjord (sex miljoner dollar, för att vara exakt).
The Room är känd för att vara rolig, trots att det är tänkt att vara ett seriöst drama.
Den handlar om Johnny som bor i San Francisco med sin fästmö Lisa. Han är så snäll mot henne och gör precis allt för henne. Men hon vänsterprasslar med hans bästa vän Mark. När det kommer fram blir Johnny så förtvivlad att han förstör deras sovrum innan han skjuter sig själv genom munnen.
Utöver det så finns det en massa intrigtrådar som inte går någonstans. Med det så menar jag på riktigt ingenstans. Jag skulle kunna skriva ett skillt inlägg om The Room, men istället tänker jag visa er ett fem-minuters youtube-klipp av filmen så får ni bilda er en egen uppfattning om The Room.

The Room är dålig, men en massa fans älskar den just därför. Tommy har själv de senaste åren sagt att The Room är tänkt att vara en komedi, trots att ingen går på det längre. The Room är definitionen på en ölfilm i min bok just för att den är så dålig att den blir rolig.

The Disaster Artist
The Disaster Artist är kort och gott en biografi skriven av Greg Sestero, killen som spelade Mark (Johnnys bästa vän) i The Room. I den beskriver Greg väldigt ingående hur han kom i kontakt med Tommy Wiseau år 1999, hur de blev vänner och vad som hände under inspelningen av The Room. Samtidigt skriver Greg också lite om sina egna försök till att få en karriär i Hollywood som en skådespelare.
Kapitlen är skrivna så att vartannat kapitel behandlar det som hände före The Room började filma och vart annat kapitel handlar om inspelningen av The Room. Detta är inget fel i sig, men ibland ville jag hoppa över kapitlen som handlar om hur Greg och Tommy grälar om något.

Lite tankar
Greg Sestero skriver ändå aldrig speciellt negativt om Tommy, trots att Tommy ibland kunde vara en tönt. Antagligen för att Greg och Tommy är lite likadana: båda hade ambitioner på att lyckas i Hollywood, men ingen trodde på dem.
Greg diskuterar också om huruvida Tommy skulle vara inblandad i gangsterverksamhet eller ifall pengarna till The Room kom från pengatvätt. Lång story kort: Nej, Greg tror inte det.
Boken har mycket hjärta. Jag har läst att den håller på att göras till film och jag kan förstå varför, det är en berättelse om en utlänning som aldrig har fått något givet till honom. Så han slåss emot systemet och lyckas slutligen fullfölja sin dröm (på sätt och vis). Det är en typisk "only in America"-berättelse.
Boken är väldigt inspirerande för mig. Tommys glöd för att filma The Room inspirerar mig. Kanske jag borde äntligen skriva dendär boken jag har tänkt på att göra i evigheter.

Betyg
Boken är väldigt lättläst, Greg använder inte så speciellt knepig engelska. Jag skulle rekommendera boken till The Room-fans och till folk som vill ha en Only in America-story.
Den finns på Adlibris ganska billigt.
Dessutom spelas The Room på Night Visions-festivalen denhär veckan! Är du i Helsingfors så rekommenderar jag att du kollar den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar