måndag 13 april 2015

"Upp å skit så hönse får mat!"

När jag var liten fick jag höra det uttrycket några några gånger från diverse gubbar av den äldre generationen. Och jag har aldrig förstått det uttrycket. Hur får hönsen mat av att man skiter? Göder man åkern där man odlar maten?
När jag var hemma så frågade jag min far om bakgrunden till det uttrycket.
Jag fick följande förklaring:

På 1930-talet var det inte omöjligt att man hade uthuset relativt nära hönshuset på baksidan och det var inte i alla fall som man hade en tunna under uthuset (som de flesta har vid sina villor, antar jag). Och hönsen kunde gå fria på gården dessutom.
I vissa hushåll kunde det vara så fattigt att familjen hade inte råd att mata hönsen, vilket betyder att hönsen var undernärda. Så de irrade runt och letade efter mat överallt. Och tro det eller ej, men när bajs har kommit ut så finns det kvar lite näring i det. Därför kunde en del svältande höns peta i det för att hitta något ätbart. Det tycks tydligen ha fungerat i de värsta fallen, åtminstone så pass mycket att hönsen skulle ha överlevt.

Så därför föddes ett uttryck:
"Upp å skit så hönse får mat!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar