onsdag 20 maj 2015

The Hobbit av J.R.R Tolkien (Serien alltså)


"A graphic Novel"
Det betyder i själva verket "En seriebok".

Jag valde att låna och läsa "The Hobbit". Jag har sett den några gånger, men inte riktigt tagit mig tid att läsa den. Berättelsen är för mig inte obekant, jag var mest fascinerad av teckningsstilen. Därför kommer jag inte nu att pladdra så mycket om vad som händer i boken (riktiga Tolkien-fans borde veta).
Den kom ut 1989, tecknades av David Wenzel. Han hade påbörjat projektet redan i college, fast då hette det väl "Jag bara tecknar fantasybilder av Tolkiens verk".

Den är tecknad med väldigt varma färger. Karaktärerna ser ut som seriekaraktärer och inte som riktiga människor, viket jag tycker bara är bra. Det enda negativa jag har att säga är att det är mycket text per sida. Det fungerar säkert för vissa, men jag tycker att eftersom serier delvis är ett visuellt medium, så borde fokuset vara på teckningar. Om jag vill läsa en massa paragrafer med intrig, varför läser jag då inte bara boken?

Jag rekommenderar att ni läser serien! Oberoende om ni har sett Hobbit-filmerna eller inte. Det är en vackert tecknad seriebok.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar