måndag 1 juni 2015

Några Lovecraft-berättelser


Jag har läst en hel del av H.P Lovecrafts texter genom åren. Jag har naturligtvis läst Call of Cthulhu,  Mountains of Madness och Dunwich Horror. Shadow over Innsmouth har jag lyssnat på som ljudbok.
Samtidigt har jag kommit över en bok med en massa korta berättelser av Lovecraft samt en samling ljudböcker som också har en rad berättelser.

Jag har märkt att många självutnämnda "Lovecraft-fans" har antingen inte alls läst något av hans texter, eller så har de bara läst Call of Cthulhu (och kanske Shadow over Innsmouth samt spelat Dark Corners of the Earth)
Nu tänker jag inte påstå att dessa inte är "sanna Lovecraft-fans" eller något annat snobbigt. Man gillar det man gillar. Men jag har bara en sak att säga: Läs mera av Lovecraft, för han skriver bra! Det är synd om man bara har läst två berättelser och sen nöjer sig med det.

Det jag tänker göra nu är att tipsa er om berättelser av Lovecraft som är helt enkelt lite mindre kända än Call of Cthulhu. Jag tänker också länka till dem, de är i public domain.
Dessa är berättelser som jag har läst och som jag gillade. Jag kan redan nu tipsa er att läsa Lovecrafts SENARE verk, kring tiden då han skrev At the Mountains of Madness.För då hade hans koncept ändrat ganska ordentligt, hans monster var inte bara monster och hans super-rasistiska tendenser hade börjat ge vika.

Shadow out of Time
Denna berättelse är fascinerande eftersom den behandlar ett koncept inom biologi och geologi som kallas "djuptid", vilket rör sig om aeoner före människans uppkomst. En universitetsprofessor förlorar medvetandet under en föreläsning. Han har drömmar om hur han besöker konstiga landskap och möter konstiga varelser. När han vaknar har det gått flera år, men trots detta har han varit uppe och promenerat och pratat.
Det jag gillar med denna berättelse är att monstren är inte onda per se. Visst, de är hemska monster som skrämmer livet ur dig om du tittar på dem, men de är samtidigt vetenskapsmän! Denna berättelse är just en sån som kom till mot slutet av hans liv. Det här är kanske min favorit berättelse av Lovecraft.

The Temple
En ubåt ligger på havsbotten. I den sitter en ensam kapten och skriver vad för hemska händelser som har lett till att besättningen på hans ubåt har dött eller deserterat. Han berättar också om att ubåten ligger bland ruinerna på en sjunken stad. Från templet i staden lyser ett starkt sken.
Det jag älskar med The Temple är stämningen. Lovecraft har beskrivit bra känslan av att sitta in en tom tyst ubåt som har sjunkit till havsbotten, där det är tyst och stilla.

The Street
Denhär berättelsen handlar om en gata som en gång byggdes av riktiga amerikaner. Men nu har det flyttat in konstiga människor dit, med konstiga språk och vanor. Gatan börjar förfalla, husen börjar mögla och träden vissna. Kanske det finns något under gatan....
Om man läser denna berättelse med vetskapen att Lovecraft var en rasist och överklassnobb, så kan man gissa att inspirationen kom från Lovecrafts tid i New York. Det kan lika gärna ha kommit av att det flyttade in några judiska familjer i ett område nära Lovecrafts hem och Lovecraft snörper på munnen åt deras vanor och sätt.

Herbert West: Reanimator
Den här berättelsen är skriven lite annorlunda eftersom det inte var tänkt att det skulle vara bara en kort liten berättelse. Den blev till en liten berättelse-serie som publicerades i tidskriften Home Brew. Där fick Lovecraft också höra att han inte fick skriva "för skrämmande" så han valde att istället skriva konstigt helt enkelt.
Lång historia kort handlar det om berättarens kompis Herbert West som studerade medicin vid Miskatonic University. Han försökte luska ut hemligheten med att återuppväcka folk från de döda. Han har uppfunnit ett kemiskt ämne som kan göra detta möjligt och de sex olika episoderna handlar om hur Herbert West sätter detta medel i användning.
Många skräckfantaster tycker att det här är Lovecrafts sämsta verk. Jag anser däremot att det är en ganska rolig story, om man dessutom tänker på det som en parodi på Frankenstein. (vilket Lovecraft själv har bekräftat att det var).

The Outsider
Berättaren bor i ett gammalt slott, där han har läst en massa konstiga böcker. Han bestämmer sig för att lämna platsen för att leta reda på människor
Det jag gillar med The Outsider är att det är i stort sett så jag kände mig under tonåren då jag höll till för mig själv rätt mycket. Och på basen av vad jag vet om Lovecraft, så är det ganska långt så hans egna tonår såg ut. Det bästa med The Outsider är slutet, vilket jag inte tänker avslöja.

The Whisperer in Darkness

Jag kan fatta denna post kort: This is your brain. This is your brain on Lovecraft. Any questions?
Jag skulle våga påstå att denna berättelse är Lovecraftisk science fiction, eftersom det handlar om andra planeter och interplanetära resor.

Rats in the Wall
Denhär berättelsen kunde förklaras med "Lovecraft skriver med gotiska troper", för de finns alla där. Kuslig gammal herrgård? Check. Familj med kuslig hemlighet? Check. Mörk skog? Check. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar