torsdag 4 juni 2015

Rendevouz with Rama av Arthur C. Clarke

"En bok som jag har börjat läsa men aldrig avslutade".

Jag fick den här boken av en god vän då denne skulle flytta från Åbo. Jag började läsa den, men så kom arbete + annat i vägen. Så nu tog jag mig tid att läsa igenom den.

Handling
2131 har människan utvandrat i rymden och befolkat Merkurius, månen, Mars och två små månar. Man har också upprättat ett "Spaceguard" som ska observera rymden och meddela om faror utifrån.
Plötsligt kommer ett gigantiskt cylinderformat föremål svävande genom solsystemet. Detta föremål får namnet "Rama" efter den hinduiske guden Rama.

En grupp forskare skickas upp till Rama för att utforska vad det är. De upptäcker att Rama är ihåligt med frusna sjöar och vad som verkar vara öde städer. Vem byggde Rama? I vilket syfte?


Om boken


Boken är "hård" science fiction, men lämnar ändå väldigt enkla förklaringar som inte trycker ner berättelsen. Man blir på riktigt nyfiken om vad som händer när t.ex isen på Rama börjar smälta och liv börjar uppstå på några dagar.
Språket i boken är väldigt stämningsfullt. Handlingen är, på vissa sätt, väldigt långsam då vi inte får någon strid med hemska utomjordingar. Arthur C. Clarke var mera intresserad av att skriva en bok om upptäckten av en främmande planet och utforskningen kring den. På det sättet är Rendevouz with Rama en väldigt mysig bok.
Samtidigt lämnas en del frågor obesverade vilket jag tycker är okej. Om en gigantisk cylinder flyger genom solsystemet och vi hinner bara utforska den på några dagar så är det mycket som inte hinner bli besvarat.

Den har inspirerat en del andra science fiction-verk, bland annat Interstellar. I slutet av den filmen ser vi en jättetydlig tolkning av en Rama-liknande rymdstation.
Dessutom finns det andra troper i boken som jag har sett i andra tv-serier. T.ex tanken på att liv skulle uppstå på andra planeter inom ett  par dagar.

Betyg
Jag ger boken 8 av 10! Jag rekommenderar att ni läser den om ni vill läsa en mysig liten science fiction-bok med mycket atmosfär.

Slutligen har ni här en video av hur Rama skulle se ut som en animatör har tolkat det. Enjoy!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar