söndag 7 juni 2015

Spökena från Carra av Eva Ibbotson


"A book by a female author"

Jag hade tidigare försökt läsa Ursula K. Leguins första bok om "Trollkarlen från Övärlden", men femtio sidor in i den så tyckte jag att den var så trist eftersom den hamrar envist på stereotypiska fantasytroper.
Så jag letade fram en annan bok. Och vet ni vad? Trots att denna bok tekniskt sett är en barnbok så har den mera intressanta karaktärer och en intrig som är intressant att följa!

Handling
I Skottland ligger det hemsökta slottet Carra. Den ägs den tolvårige lairden Alex. Till sitt förfogande har han en butler, en köksa och en husa. I slottet finns flera spöken som uppfostrade Alex efter att hans far dog. Men Alex har ont om pengar, så han måste sälja Carra. Som tur är vill Texas-oljeföretagaren Willaim C. Hopgood köpa slottet, montera ner det bit för bit , skeppa över alla delar till Texas och bygga upp det där. Men det finns en regel: Inga spöken!
Så Alex måste be spöken lämna slottet och hemsöka något annat ställe.

Om boken
Evas karaktärer är väldigt färgstarka och därför lätta att komma inpå. Vi förstår deras dilemman och vill följa med deras äventyr och vi vill se att de klarar sig. En av mina favoritkaraktärer kommer in i hälften av boken: Det är en avhuggen hand som har varit instängd i en gruva i evigheter. Den kan inte prata eftersom den saknar mun, men den kan skriva!
Tänk på det: Eva lyckades göra en avhuggen hand till en intressant karaktär som jag sympatiserar med!

Den bästa beskrivningen av boken jag kan komma på är "familjebok". För jag kan tänka mig att den är rolig för barn, men det betyder inte att vuxna inte skulle få någon glädje utav den. Jag kan säga till er som har barn att denna bok föreslår jag att ni läser högt för dem.

Betyg
Ja, den är bra! Det är allt jag kan säga om den. Letar du efter riktig skräck så är du i fel ända. Men även som en skräckfantast så kan jag ändå hitta mycket roligt i boken. Eva leker mycket med troper som sagt, hon skojar mycket med mörka dimmiga slott, spökkvinnor som har dränkt sig i brunnar, gamla vampyrlordar (som tycker att kvinnorna i vampyrfilmer alltid är så överdrivet högljudda).
Den får 8 av 10!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar