fredag 28 augusti 2015

Foundation av Isaac Asimov

Denna bok hör inte till läsutmaningen, men jag har velat läsa den ett bra tag. Tillsammans med Jag, Robot så är Foundation karlns mest populära verk.
Jag har bara läst den första boken, så detta är inte en recension av hela serien.

Handling
Om tiotals miljoner år har människorasen utvecklat ett galaktiskt imperium. Det sträcker sig över tusentals planeter och har biljoner invånare. Matematikern Hari Sheldon uppfinner en ny vetenskaplig gren som kallas för "Psykohistoria" som är en kombination av matematik, filosofi och psykologi. Med hjälp av denna vetenskap så inser han att Imperiet kommer att falla och en 30 000-årig "mörk tidsålder". Men  han inser också att det finns sätt att lindra smärtan: På två planeter i universums utkant ska ett antal forskare, mekaniker och konstnärer bosätta sig. Till kejsaren påstår Hari att denna grupp ska sammanställa en Encyclopedia Galactica som de kommer att dela ut till befolkningen så att människorna kan överleva under denna mörka period.
Men i denna plan finns också en dold komplott: När Imperiet har fallit så kan denna Stiftelse ("Foundation") kliva fram och starta ett nytt imperium. Den processen skulle ta bara tusen år men slutligen skulle Stiftelsen ha erövrat universumet.

Om boken
 Precis som med Jag, Robot så är denna bok en samling noveller som Isaac skrev mellan 1942 och 1944 som berör Stiftelsen.

Den är en intressant bok, men något långsammare än Jag, Robot. Personligen föredrar jag Jag, Robot.
Foundation-serien har inspirerat många senare skapare av sci-fi verk som t.ex George Lucas och Douglas Adams. (På riktigt, varifrån tror ni Guiden i Liftarens Guide kom? )

För tillfället har HBO köpt filmrättigheterna till Foundation-serien och planerar att göra en TV-serie. Får se hur det går, om HBO kan hålla sig bort från onödigt sex och våld i detta fall.

Betyg
Kanske inte den bästa Asimov-boken i mitt tycke, men den var fortfarande väldigt intressant! Läs den för all del, men jag skulle påstå att det är bättre om man är lite insatt i science fiction.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar