onsdag 19 augusti 2015

League of Extraordinary Gentlemen

Serien kan bäst beskrivas som en bussolycka som händer i slow motion. Den börjar strålande men blir sämre ju längre den pågår. Nu ligger den i ett sånt område att jag inte ens skulle vilja läsa eländet som släpps nu.
För bokälskare finns det mycket att hämta ur dessa serier.

Handling
Premissen är väldigt enkel: Det kan beskrivas som "The Avengers i det viktorianska England".

Berättelsen börjar år 1898. Wilhelmina Murray (från Dracula) blir rekryterad av Campion Bond från Brittiska Underrättelsetjänsten. Hon blir ombedd att samla ihop en skara "speciella" människor för att skydda det brittiska imperiet. ("Extraordinary Gentlemen"). Teamet som hon slutligen samlar ihop består av Allan Quartermain,Dr Jekyll/Mr Hyde, Hawley Griffin (också känd som "Den Osynlige Mannen") och kapten Nemo.

Berättelsen sträcker sig över sex seriealbum nu och vi har sett sällskapet försöka stoppa ett gängkrig mellan Fu Manchu och Professor Moriarty och hindra en invasion från planeten Mars. Vad som följer efter det är splittrandet av sällskapet och en del äventyr som inte har så mycket att göra med dem. Dessa äventyr pågår mellan 1910 och 2009.

Om serien
Jag har tidigare klagat på Alan Moore för att han kör en bra premiss i diket. Exakt det gör han med League of Extraordinary Gentlemen. Den första serieboken var underbar! Jag älskar den! Den andra gick ännu an, men den tredje delen, som sträcker sig mellan 1910 och 2009 är helt kass! Det är i detta skede vi får se Alan Moores "vanliga" psykedeliska berättelseintriger (med lite sex-scener och man-on-man rape)0 som ingen orkar följa med eller bry sig om. Jag vet fortfarande inte vad som hände på 60-talet för att hela den biten var som en lång feberdröm. På riktigt, karl, släpp knarket! Det förstör ditt arbete!
 
När vi har ett gäng hjältar från viktoriansk litteratur i en steampunk-värld, varför inte hålla oss till det? Varför i hela friden måste vi göra dem till fiender med varandra, köra in onödiga sex-scener i det svängiga 60-talet, filosofier om universums lagar och sånt skit som får hipster-ungarna att känna sig intelligenta?

Filmen
Det har gjorts en filmversion av League of Extraordinary Gentlemen. Jag ska antagligen recensera den någon dag, men jag kan säga såhär mycket om filmen: Den lyckas hålla sig till swashbuckling-äventyr-formatet! Filmen som många Alan Moore-fans hatar så lyckas bättre hålla sig till temat "Avengers i viktorianska England".
Visst finns det måånga saker som inte fungerar med filmen. Detta är filmen som fick Sean Connery att helt enkelt sluta skådespela. Men, det hjälper att den inte kör upp i knark-visions-landet.

Själv önskar jag att någon kunde göra en serie av The League. För jag har svårt att föreställa mig detta som en lyckad filmserie.

Betyg
Om du tänker läsa League of Extraordinary Gentlemen-serien så rekommenderar jag att du läser den första volymen. Gillar du den kan du läsa den andra. Men efter det så kan du lika gärna skita i att läsa flera.

1 kommentar:

  1. Även om jag instämmer med Moore om att karaktärer med brister är i regel mer intressanta tycker jag att han ofta gör sina rollfigurer för dysfunktionella, tills de slutar ofta att vara sympatiska. Det är en orsak till att jag föredrar filmens sätt att handskas med premissen, för trots dens många skavanker har den en mer sympatisk grupp hjältar och dessutom undviker den Moores (och alla andra 80-talsförfattares) pretentiösa överdrifter.

    SvaraRadera