söndag 6 september 2015

Lady Susan av Jane Austen

En författare som har samma initialer som jag.
I detta fall avskyr jag mitt namn. Hade mitt förnamn börjat på I hade jag kunnat läsa Isaac Asimov. Hade jag haft ett extra L i mitt efternamn så kunde jag ha läst ännu en bok av Jon Ajvide Lindqvist. Men näpp, mitt fulla namn består av J och A.
Så det blev Jane Austen eller Joe Abercrombie. Och ärligt talat verkade inte Joe så spännande. Boken jag hittade av Jane Austen var väldigt kort, bara 174 sidor! Och en ganska liten bok.
Jag läste allting på en dag. Jag skyller det på den enkla översättningen.

Handling
Boken består av en brevväxling mellan en del familjemedlemmar, varav en son har blivit hänförd av en kvinna som heter Susan Vernon (LADY Susan Vernon). Lady Susan är vacker, charmig och rolig och män flockas runt henne. Familjen är orolig för Susan är ökänd för att leka med mäns känslor och för att hon använder sin charm för att ta sig fram i livet. Även om det innebär att hon flörtar med gifta män och ungkarlar! Och varenda man hon gifter sig med är rikare än den förra.
Och nu sänker hon klorna i deras son! Hur ska detta sluta?


Om boken
Den var lätt att läsa. Det största problemet jag har med den är att det är så förbannat I-landsproblem. Läs Charles Dickens som handlar om arbetarungar som svälter och läs sedan Jane Austen som handlar om rika överklassnobbar som har relationsproblem. Inga problem med ekonomin eller något annat, nej! Eller varför inte oroa sig för att det ska bli en revolution i England, precis som i Frankrike?
Den publicerades 1871 trots att den skrevs klar antagligen kring 1794.

Betyg
Det roliga är att den var inte så dålig som jag trodde att den skulle vara. Språkmässigt felas inte något. Jag tyckte att det största problemet var vetskapen om att det värsta som kan hända är att Lady Susan gifter sig med pojken och blir rik och sen lämnar honom (eller skaffar en boy-toy eller något)
Betyg ja.... jag antar att den får 4 eller något.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar