fredag 8 januari 2016

Return of the Living Dead 4: Necropolis




Return of the Living Dead 4: Necropolis var helt enkelt skräp. Jag antar att jag borde ha lärt mig min läxa efter trean, men nu fungerar jag inte så. Utan jag ser medvetet fyran och tänker "SÅ dåligt kan det väl inte vara?" Jo, det kan det...
Det största problemet med fyran är att den är alldeles för allvarlig. Den kom ut 2005, en massa år efter trean så jag antar den försökte hitta sin plats. Det jag gillade med ettan var att den hade komiska inslag. Denna film har inga komiska inslag all, istället försöker den vara ännu en allvarlig (Läs: Tråkig) zombie-film. Den första Return-filmen hade dragit inspiration från DC horror comics, medan denna film.... Fattig mans Night of the Living Dead?

Handling
I en framtid (?) så har megaföretaget Hybra Tech börjat experimentera på zombier och människor. Varför gör de detta? För att ta över världen förstås!

Ett gäng high school-ungar kör med moppe och deras vän kraschar. Han får en hjärnskakning och fraktas till sjukhus. Där blir han förstås kidnappad av Hybra Tech. Så ungarna bryter sig in i Hybra Tech för att rädda honom och råkar i samma svep släppa loss en massa zombier. No hilarity ensues.

Om filmen
Hela högstadiegänget känns igen. Jag kommer inte ihåg karaktärernas namn för de är inte värda att komma ihåg. För vi har vårt standard-högstadiegäng. Vi har en blond bimbo, en smart blyg tjej, en sportfåne, en "good guy", en obligatorisk mörkhyad kille och en tuffing. Sätt en hund till så kan man säga att vi har återskapat "Scooby Doo". För så känns denna film också nu som då: Vi tittar på en mörk Scooby Doo!

Soundtracket ackompanjeras med hårdrocksmusik från tidigt 2000-tal. Jag kände igen bland annat en Alice Cooper-låt, Cold Machines från albumet Dragontown.


Zombierna här fungerar annorlunda än vad de har gjort i tidigare Return-filmer. Medan zombierna i tidigare filmer har kunnat ta enormt mycket stryk. (I tvåan finns det ett levande zombiehuvud, i trean kör en zombie in en massa spikar och annat i sig själv) Här dör många zombier av ett eller två skott var som helst. Men samtidigt kan zombier fortfarande konsten att prata och t.o.m slåss. Men en potentiell orsak är att i denna film används Trioxin nr. 5. Kanske det är svagare?

Är det bara jag som tänker att en företagsplan som går ut på att skapa monster verkar inte riktigt logisk? Alltså
Fas 1, skapa monster som kommer att döda alla.
Fas 2: ??
Fas 3: VINST!

Sedermera är det så synd att i denna film finns über-soldater! Zombier som har blivit utrustade med motorsågar och miniguns! Och de försvinner också oerhört lätt! Come ooon, har vi etablerat att det finns tuffa über-zombier, så ska det vara svårt att faktiskt döda dem!

För sjutton, om jag var regissör för en Return-film, så skulle jag ringa Bruce Campbell! På allvar,det skulle funka! Karln startade sin karriär på att spela i B-filmer, han är bekant bland zombiefilmer från tidigare, så sätter man honom att vara typ en säkerhetsvakt eller något, så skulle filmen få något bättre! Hail to the King, baby!

Betyg
Den får ett poäng. Den bits int, den är inte skrämmande eller rolig. Den är bara en tråkig zombiefilm. Varför kunde inte filmen bara heta Necropolis utan att dra med sig namnet Return of the Living Dead?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar