torsdag 7 januari 2016

Return of the Living Dead Part II


1985 släpptes en av mina favoritzombiefilmer. 1988 släpptes en uppföljare.

Handling
När jag först började skriva denne recension gick jag lite in på detaljer och sådant. Men det enda som egentligen behöver sägas är följande:
Några nyfikna ungar hittar en tunna Trioxin och en zombie på insidan. De släpper ut giftet som får zombier att resa sig ur gravarna och ja, hilarity ensues.

Om filmen
Den här filmen försöker vara roligare än ettan. Det är svårt att säga vad jag ska tycka om det, för å ena sidan är det inget fel men men det känns som om någon hade tänkt "Vad fungerade i ettan?" och kom och tänka på komedin och skulle därför försöka lägga mera av det i tvåan.
Men det tål också att poängteras ut att ingen från ettan var med och jobbade på denna film. Annan regissör, annan manusförfattare.... Så det är inte så konstigt att den känns annorlunda.

Sedermera så när hu
vudpersonerna är tonåringar och barn så skulle jag våga påstå att denna film är riktade främst till barn och tonåringar. Det är antagligen därför tonen känns lättare och mera komisk. Det finns inga nakna scener eller svordomar.  Inget fel med det heller, men det känns bara annorlunda.

Faktum är också att det ursprungligen inte alls var tänkt att vara en del av serien. Regissören ville egentligen göra Return II som en skild film, men studion gick bara med på det om den gjordes som en uppföljare till första Return.

Filmen släpptes på DVD 2004. Det har diskuterats ifall den inte borde få en "Special Edition"-släpp, som den första filmen fick. Men än så länge har man inte hört något om det.

Betyg
Filmen har jämförts med E.T. Vilket jag tycker är en helt korkad jämförelse för E.T har inget zombiehuvud som skriker "Get the damned screwdriver out of my head!" då någon lyfter upp det med en skruvmejsel.
Jag ger filmen 5 av 10. Det är en ölfilm helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar