söndag 7 februari 2016

Octodad: Dadliest catch

Tänk om din farsa var en bläckfisk som poserar som en människa?

Det är premissen och hela handlingen bakom spelet Octodad: Dadliest Catch. Du spelar en bläckfisk som poserar som en människa med en fru och barn (fråga inte mig hur det gick till). Din familj verkar kunna acceptera det faktumet att deras karl verkar sakna ryggrad och rör sig utan att riktigt verkar ha vanliga armar och ben.
Men annat blir det när din familj börjar misstänka något, för att inte tala om den lokala japanske kocken Fujimbo som vill bevisa för hela världen att Octodad är en bläckfisk (och tillaga honom). Och även om familjen för det mesta accepterar allt så är det en annan sak när han t.ex ska gifta sig och hans svärföräldrar observerar skeptiskt hur sladdrigt deras blivande svärson rör sig längsmed gången och välter omkull stolar på sin väg.

Speltekniskt är spelet roligt för det är en utmaning. Du kontrollerar en lem åt gången med musen. Det betyder också när du ska gå. Lyft den ena tentakeln, lägg ner den, lyft den andra, lägg ner det. Och detta är skitsvårt med tanke på att han är väldigt  svårstyrd!
När jag skulle ha honom att göra kaffe hann jag välta kaffekokaren, spilla ut kaffepulvret på golvet, tappa kaffepaketet i mitt försök att plocka upp kaffekokaren, hälla ut mera kaffepulver medan jag försökte fylla i kaffekokaren OCH välta omkull hela köksbordet då jag försökte sätta kaffepannan i maskinen! Och det var hysteriskt roligt! Många gånger struntade jag blankt i att försöka klippa gräset eller ge min dotter mjölk, jag försökte bara välta omkull så många saker som möjligt!

Octodad är ursprungligen ett freeware-spel, så du kan ladda ner det gratis från denna adress. Det var ursprungligen bara ett student projekt. Men så blev ungdomarna vuxna och grundade en egen spelfirma och gjorde då uppföljaren Dadliest Catch. Det finns till salu på samma hemsida eller via Steam.
Nå, då detta är en uppföljare, betyder det då att man måste ha spelat ettan? Visst inte! Jag hade inga problem med att komma in i spelet.

Betyg
Det är ett krångligt spel att spela vilket jag kan förstå att gör många spelare frustrerade. Grafiken är relativt billig, den är inte top-notch. Men det kunde vara värre, enligt min åsikt. Det är ett roligt spel som jag rekommenderar varmt att du tar dig en titt på. Om du inte har pengar att spendera så kan du åtminstone prova gratisversionen.
Jag ger Octodad: Dadliest Catch en stark 8:a!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar