onsdag 30 mars 2016

Birdemic

Det började i julas med Manos: Hands of Fate... Om man inte räknar Sharknado.
Sen fortsatte jag att möta klassikern The Room.
Efter det kom Attack of the Killer Tomatoes innan jag fortsatte med Plan 9 from Outer Space...

Och nu har vi kommit ända hit. Dags att prata om Birdemic!
Nu känns det som att jag har skrapat i bottnet av tunnan märkt "dåliga filmer".

Handling
Vår huvudperson är en telefonförsäljare som heter Rod. Han blir (tydligen) kär i en random kvinna som heter Nathalie han träffar på gatan. Som i sin tur är en modell.
Och de lyckas på något sätt få varandras telefonnummror och bestämmer sig för att träffas på en romantisk middag för att fira att modellen ska posera för Victorias Secret. Efter att ha samtalat i tre minuter.
Och staden blir anfallen av mordiska fåglar som dödar alla. Så våra hjältar måste fly.

Om filmen
Här är en kort lista på allt som är fel med filmen:
  • Ljudet är bara konstigt. Visste ni om att när man går på trottoaren så låter det som om man går på gräs? För att inte tala om att ibland hörs en fläkt och ibland inte, och flera gånger blir det HELT tyst när en karaktär har sagt sin replik.
  • Kameraarbetet är konstigt. Ibland verkar det som att kameramannen inte vet vad det är han ska filma, ibland verkar det som att han glömmer att stänga av kameran och många gånger har redigeraren klippt av en scen mitt i en replik. Bilden är också på många ställen (typ 94 % av hela filmen) suddiga.
  • Skådespelandet är platt. Låt oss säga att skådespelarna rabblar upp sina repliker istället för att skådespela ut dem. Regisserade Garth Marenghi filmen? Och i vissa scener ligger det en hög papper i närheten.... Vilket får mig att fundera på om skådespelaren nyligen lärde sig sin replik! För det skulle inte förvåna mig!
  • Kameramannen verkar flera gånger helt förvirrad angående vad det är tänkt att han ska filma
  • Fåglarna..... Liksom.... Att säga "dålig CGI" är att säga för lite. Jag menar se bara på eländet!! Och lägg märke till ljudet! För första gången på evigheter vet jag inte hur jag ska förklara exakt hur det ser ut!
  • Hela intrigen får mig att tänka på en annan film, om fåglar som anfaller en liten stad... Den hette visst The Birds och regisserades av Alfred Hitchcock och är en av karlns kändaste filmer! Så det är inte ens fråga om en obskyr film. Tänk er att jag skulle få för mig att göra en film som skulle handla om en robot från framtiden som åker till vår tid för att mörda en kvinna som kommer att föda en ledare som i sin tur kommer att krossa robotarna i framtiden. Och det är förstås inte alls Terminator!
  • Jag kan se kamerateamets skuggor och i en och annan spegel. ;) 
  • Filmen försöker ha ett miljövänligt budskap. När Rod och Nathalie går på bio så ser de An inconvenient truth, vilket övertygar en vän att köpa en hybrid-bil. För att inte tala om att det visar sig att fåglarna anfaller pga miljöförstöringen. Och monologen om att människan är den RIKTIGT onda varelsen.
    Det är inget fel att he ett miljövänligt budskap, miljön är viktig trots allt. Men när det finns i denna film så... Jag vet inte, jag har större lust att INTE sortera mina sopor! MWAHAHAHAHA!!!
  • Fåglarna exploderar! NATURLIGTIVS gör fåglar det, har ni inte hängt med på biologilektionerna?! 
  • Fåglarna anfaller några personer som står vid en vägkant och skjuter ut mot fåglarna, men resten av bilarna (som inte innehåller skådespelare antar jag) kör vidare helt lugnt.
Men det finns EN bra sak med hela filmen: Den är så hysteriskt roligt dålig! Jag menar jag sitter och gapskrattar åt precis allt som är dåligt med den! Eller så är det jag som äntligen håller på att tappa förståndet!

Betyg
En roligt dålig film helt klart! Den är inte för alla, den är helt enkelt för skit för det! Men den är roligt dålig. Åtminstone för mig, men jag skulle för allt i världen inte rekommendera den åt någon "casual" filmtittare!

Uppföljaren
Ja... Det finns en Birdemic 2: The Resurrection....
Hehehehe....Heheheheheh....!! Ja, varför inte, någon dag....
Sjung med mig och delta i galenskapen! :D Ni vet alla vad ordet är! Hehehehehee!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar