söndag 10 april 2016

Kloak

 Kommer någon ihåg det här? För jag gör det! Och ibland får jag känslan av att det är bara jag och en annan snubbe som gör det! Sov resten av hela svenskfinland igenom sommaren 1996?
Det var ett sommarlovsprogram som gick i SVT 1996, tror jag det var. Det var det första sommarlovsprogrammet som använde scener som var helt green-screenade.
I övrigt så fanns det inga andra barnprogram från min barndom som hade en intressant premiss. Det osar Dr Who kring hela intrigen.

Handling
Det roliga när man söker på internet, med all information om allt möjligt som vem som är världens kortaste rödhåriga dvärg, så hittar man nästan inget om Kloak. Inte ens en summering av vad sjutton som var på gång!
Som tur är så hade vi bandat några avsnitt på kassett när jag var liten, bland annat ett avsnitt där allting förklaras. Så jag kan återge allting för berättelsen har hängt med mig ett tag nu.

Tre barn har tråkigt en sommar. Deras vänner har åkt bort och de bor själva mitt i betongdjungeln Stockholm. Men vid en byggplats nära finns en brunn som leder ner till kloakerna. De klättrar ner dit och börjar utforska.

Vad det leder till är att en konstig typ som kallar sig Ingenjören följer efter dem. Han vill ha dem bort från kloakerna så snabbt som möjligt! Innan något hemskt händer....

Och vad är det hemska som skulle kunna hända? Låt mig backa lite för att berätta om vad som bor i kloakerna under Stockholm: Faragonerna. Och vad är dessa för varelser? Enkelt uttryckt så är de varelser från en annan dimension. De flyttade in i kloakerna och började bilda ett samhälle där. De bestämmer allting och de kan inte åldras eller dö.
Varför kan de inte det? För att när de flyttade ner dit hade de med sig en gigantisk klocka. Och i den klockan lyckades de fånga Tiden. Nere i kloakerna finns det därför ingen "tid", inga klockor tickar eller så. Och därför står deras stora Klocka stilla.
Men! Ett jättestort Men! En gång varje år går klockan exakt rätt! Vid en viss dag och en viss tid så hostar klockan till och går en sekund.
Allt som befinner sig där nere blir fast för alltid när det händer.

Ingenjören är en person som har råkat ut för det. För många år sedan hade han förlovat sig med en kvinna. Så han gick till guldsmeden för att köpa ringar, men på väg tillbaka öppnade han asken för att titta på ringarna. De råkade falla ur hans hand ner genom en gatubrunn till kloakerna. Och när han hade klättrat ner för att hämta upp ringarna: BONG! Fast för evigt.
Så därför vill han skrämma bort ungarna, så att det inte ska hända dem.

Vilket senare leder till att han och ungarna går tillsammans för att förstöra klockan, äventyret leder dem djupare in under jorden tills de slutligen hittar också Faragonernas hemvärld.

Om serien
En del av er tycker säkert att detta låter komiskt. Skratta på bara, men vet ni vad? Premissen är exakt något som skulle ha kunnat hända i Dr Who! Byt ut Ingenjören och ungarna mot Doktorn och hans kompanjoner och så har vi en Dr Who-story!
Och en till sak bör nämnas: Detta var den enda serien jag känner till som hade en sådan komplicerad intrig, med skurkar som på riktigt hade en ond agenda (annat än "Höhö, jag ska stjäla någons paj"). Det skulle inte dröja förrän Vintergatan 5a då vi fick en ny likadan serie. 
Vääääldigt många av scenerna var filmade mot en green screen, vilket för mig på den tiden var extremt fascinerande! Jag har alltid velat lära mig göra green screen och datoranimerade miljöer!

Denna serie finns tyvärr inte att få tag i någonstans. Och SVT sänder den heller inte ens som repriser. Och varför inte? För det första bestod en massa procent av serien av att ungar ringde in och så kom tecknat. Så allt det skulle skalas bort och då hade vi kanske 10-15 minuter att visa per avsnitt.
Sen har jag förstått att det är också strul med rättigheterna. Att det inte är SVT som har rättigheterna, utan något obskyrt litet företag i Norrland som har filmrullarna i sitt arkiv... Eller något sånt.

PS
Detta är tyvärr det enda jag hittade på youtube från serien. Enjoy!


1 kommentar:

  1. Tjena. Fan. Satt och googlade på detta och kom in här. Håller med dig om att ingen annan verkar minnas detta program. Jag har sökt med ljus och lykta efter detta. Det här programmet satte väldigt stora minnen i mig som liten. Tack för denna flashback. ☺

    SvaraRadera