tisdag 31 maj 2016

Sommarens läslista

Nu har jag fått semester från arbetet. Och jag har planerat in att läsa en del i sommar. :) Man kan säga att jag har gjort upp en liten inofficiell läslista över böcker jag  tänker läsa. Förstås kommer annat att komma ivägen, så listan hinner säkert inte bli klar, men so what. Jag kanske blir sjuk eller så blir det en regnig sommar.
Här kommer min läslista för i sommar:
  • Fahrenheit 451 och The Martian Chronicles av Ray Bradbury. Fahrenheit 451 har jag redan läst en gång och jag vill läsa den igen! Martian Chronicles har jag haft i bokhyllan en tid nu och tänkt att jag ska läsa.
  • Writers of the Future Volume 29 och 25. Jag har ett tag velat läsa en Writers of the Future-antologi. Och vad är då Writers of the Future? Det är en skrivtävling i USA dit en del amatörförfattare skickar in manuskript till science fiction och fantasy-berättelser. Den startades av L. Ron Hubbard och några andra författare, med syfte att ge opublicerade författare en möjlighet att synas. Kanske jag någon dag skickar in något dit?
  • Starman Jones av Robert A. Heinlein. Heinlein är en författare jag har blivit mera och mera intresserad av. Han skrev Starship Troopers, vilket handlar om en armé-enhet i rymden. Men en en bok jag varmt rekommenderar är A door into Summer, som handlar om en kille som äger aktier i sitt eget företag men hans fru bedrar honom och han har inga vänner, så han bestämmer sig för att kryo-frysa sig själv och vakna upp tjugo år senare, som miljonär.
    Starman Jones, om man ska läsa baksidan, handlar om Max Jones. Han är en pojke som växer upp med en ensamstående mamma som i något skede gifter sig med en elak styvfar. Så han rymmer hemifrån mot den enda platsen han har drömt om att besöka: Stjärnorna! Han har studerat sin farbrors böcker om astrologi och planeter och hur man navigerar ett rymdskepp. Men så händer något.
    Låter som ett trevligt sommaräventyr för en förväxt pojke som också är intresserad av rymden. 
  • A Princess of Mars av Edgar Rice Burroughs. Jag har länge varit nyfiken på herr Burroughs och har velat läsa något av hans böcker. Och denna bok låter som ett trevligt sommaräventyr det också! Och ja, det är denna bok bland annat som ligger som grund för John Carter-filmen. Huvudkaraktären heter John Carter, han är kapten i den amerikanska nordstatsarmén. Han kommer in till en grotta där han blir transporterad till Mars. 
  • Conans Brethren av Robert E. Howard. Boken handlar inte om Conan Barbaren, utan den handlar om en del andra karaktärer som herr Howard också skrev om, som Solomon Kane och kung Kull. Jag har nu som då småläst lite ur den, men aldrig suttit mig ner och riktigt plöjt igenom den. 
  • Kanonerna på Navarone av Alistair MacLean. Det är en slump att jag kom över denna bok som handlar om ett saboteringsuppdrag under andra världskriget. Men jag är rätt så nyfiken på den och tänker läsa den!
  • Everything's eventual av Stephen King. Det är en samlingsvolym av noveller som King har skrivit.
  • Mannen som ville bli vuxen av Danny Wallace. Den är biografisk och handlar om då Danny
    nyss hade fyllt trettio och gift sig. Han hade bosatt sig i en trendig del av sin stad, han går och sova i god tid och vaknar tidigt, han har bytt ut fredagsölen med kompisarna mot eftermiddagskaffe. Och han är glad över det! Han känner sig inte deppad över att inte vara en tjugoåring längre.
    Men så hittar han en gammal adressbok där han har skrivit up sina barndomskompisars adresser. Och han funderar på vad de gör nu, hur ser deras liv ut osv. Så han bestämmer sig för att söka upp dem och träffas för att prata minnen och kanske ta en öl eller sex.
    Jag tycker idén låter charmig och tilltalande. Jag är en sån där typ som ännu kommer ihåg de flesta jag umgicks med i lågstadiet, högstadiet och gymnasiet. Så tanken på att helt enkelt åka hem till dem och knacka på låter trevligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar