måndag 23 maj 2016

Vad gör en dålig film dålig?

Jag har pratat om dåliga filmer länge, men jag har aldrig attackerat en ganska stor fråga: Vad gör att en dålig film är dålig?

För det första har jag förstås inte det universella svaret. Smaken är som baken, den är delad och alla har en. Jag har sett en massa filmer som anses vara skräp och gillat dem, så fär mig är det bra filmer. Jag såg häromdagen House of 1000 Corpses och jag gillade den, jag tyckte den var underhållande. Samtidigt kan jag förstå att det finns folk som inte gillar den, som tycker att intrigen är skräp, skådespelarinsatserna är skräp och editeringen är skräp. Så för dessa människor är filmen DÅLIG.

Jag tycker det är bullshit att det kan delas ut Oscars för "bästa film". En "bästa film" torde vara en film som har perfekta skådespelarinsatser, perfekt handling som tilltalar precis allihopa, perfekta ljudeffekter, perfekta specialeffekter, perfekt regi, perfekt kameraarbete.... Och det finns ingen sån film! Det finns filmer som många människor älskar och lika många filmer folk avskyr! Det är omöjligt att göra en så underbar film! För "Bästa film" måste också tilltala precis varenda kotte som går och ser den.

Men vad utmärker då en dålig film? Vad kan jag, som har sett en del skräp och gillar en del skräp, möjligen tycka att gör en dålig film? Inte en "roligt dålig" film eller en ölfilm utan bara en dålig film?
Det korta svaret i mitt tycke är att en film är dålig om den är tråkig. Den är inte dålig om den har dåliga effekter, skådespelarna kan knappt få ur sig sina repliker eller berättelsen inte är logisk: Har jag tråkigt när jag ser en film så är det en dålig film i min bok!

Därför säger jag att sådana filmer som The Room och Birdemic inte är dåliga eftersom de var åtminstone underhållande i all sin skräpighet. Jag skrattade åt alla förvirrade skådespelare och hackig editering!
Men intrigen i Attack of the Killer Tomatoes t.ex var så slarvigt ihopsatt att jag inte orkade hänga med. Manos: Hands of Fate hade ett annat problem, allting bestod av alldeles för långa pauser mellan replikerna och scenerna var konstigt klippta. Så där var filmen lätt att följa, men precis allt annat var dåligt.
Dethär inlägget har jag suttit på i några månader innan jag publicerade det, för jag har inget annat svar än det: En dålig film är en tråkig film. Har den inget alls som kan underhålla mig så är den värdelös!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar