onsdag 22 juni 2016

Jason X


Jag är annars inget stort fan av slasher-filmer. I många fall tycker jag att handlingen är extremt förutsägbar, karaktärerna är tråkiga och ointressanta och mördandet är väl den bästa biten med filmerna.
Men ibland dyker det upp en slasherfilm som inte bara är roligt dålig, utan roligt dålig in space!
Mina damer och herrar, jag pratar om Jason X från 2001!

När jag först kom på att jag ska recensera denna film så tänkte jag på om jag borde recensera alla andra filmer i Friday 13th-serien. Efter att ha tänkt i fem sekunder beslöt jag mig för ett enkelt nej. För det första så har jag inte sett alla, för det andra så är jag inte intresserad av alla. För det tredje, det finns bara så många gånger man kan skriva "Jason dyker upp och mördar folk". Och för det fjärde: Jason X är den tionde filmen i serien. Det betyder att jag skulle behöva skriva nio inlägg före där jag pratar om alla andra Friday-filmer. Och den gubben går inte, då jag inte ens gillar Friday-filmerna så mycket. Hellre gör jag en sån recensions-serie med Nightmare on Elm Street!

Handling
I "framtiden", år 2010, har USAS regering fångat in den maskerade mördarmaskinen Jason och fört honom till en forskningsanstalt. Man beslutar att cryo-frysa ner honom tills man kommer på hur man slutligen ska döda honom. Men efter många om och men blir det en läcka i laboratoriet och Jason blir nedfryst tillsammans med forskaren Rowan.

Fyrahundra år senare har jorden blivit avbefolkad. Hela mänskligheten har flytt till en planet som helt enkelt kallas "Earth-2". De skickar ett gäng forskare/studerande/militärer till jorden, då samma forskningsanstalt för att hämta ut Jason. De plockar upp Jason och Rowan och för dem ombord på sitt rymdskepp och sätter kurs mot Earth-2.
Det tar inte länge förrän två tonåringar börjar ha sex och BLAM, Jason vaknar!

Om filmen
Filmen gjordes främst för att hålla franchisen vid liv. Vid 2001 hade man väntat i evigheter på en film jag ska prata om vid ett annat tillfälle, Freddy vs Jason. Och när det inte såg ut att komma något ljus i tunneln så behövde man en till Friday-film. Men Jason hade redan varit överallt! Han hade varit vid Camp Crystal Lake och Manhattan! Dags att skjuta ut honom i rymden då!

Trots att jag småskrattar åt denna premiss så måste jag säga att det faktumet gör Jason X till den bästa Friday-filmen i mitt tycke, förutom ettan! Resten av filmserien är så dötrist eftersom det utspelar sig bara i vanliga tråkiga medelklass-USA, medan Jason X är i rymden! På ett rymdskepp! Med en massa rymdteknologi! Åtminstone är det en ny miljö.

Filmen är annars sedd som skräp. Den fick inga bra recensioner, Roger Ebert citerade en av karaktärerna när han sa "This sucks on so many levels!"
Den främsta kritiken är att berättelsen är på riktigt bara återanvänd i rymden. Jason vaknar och slaktar människor, inget nytt under solen där. Inget som t.ex skulle kunna förklara varför han aldrig dör, ingen som klonar Jason och släpper loss en armé av Jasons. Det närmaste vi får är att Jason vid ett skede får en massa uppgraderingar och blir "über-Jason" (det står så i sluttexten).

Betyg
Jason X är en ölfilm, helt klart. Väldigt nära att inte vara det. Jag skulle säga att det är den sortens film du kan se om den kommer på TV eller hyr en dag för två euro från Makuuni om du är riktigt nyfiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar