torsdag 16 juni 2016

Poltergeist (remaken)


Innan jag börjar recensionen tänker jag inflika att jag inte har sett originalet. Och ärligt talat tycker jag inte heller att jag borde behöva det för att se remaken. Syftet med en remake är delvis att tilltala gamla fans men också att ge filmen nya fans.
Så vad tyckte om jag om denna film?
Lång historia kort: Se hellre Poultrygeist: Night of the Chicken Dead.

Handling
Familj vars namn jag inte kommer ihåg (eller bryr mig) flyttar in i ett hus som visar sig vara byggd på en gammal gravplats. Deras lilla flicka som har långt svart hår hör en massa röster och pratar med dem. Så försvinner hon i sin garderob. Samtidigt har familjens pojke problem med ett träd som växer utanför hans fönster och några clowndockor som finns i hans rum. Och de har en tonårsdotter, men vem bryr sig i henne? Farsan är arbetslös och morsan är en författare (vet inte vilken genre hon skriver i eller hur pass bra hennes karriär går)
Familjen kallar på hjälp hos.... Tänkt att jag säger det: en akademisk institution för paranormala studier. (Med andra ord: samma fakultet där Peter Venkman, Ray Stantz och Egon Spengler undervisade innan de blev sparkade)

Om filmen
Nyckeln till att göra en bra film är, enligt min ringa mening, att ha karaktärer som är intressanta, som vi vill följa med. Det blir mera spännande om vi faktiskt bryr oss i karaktärerna då vi ser att de är i fara. Denna film saknar helt och hållet karaktärsdrag hos familjen. Tror ni mig inte? Svara helt enkelt på följande fråga: Beskriv för mig familjemedlemmarna UTAN att referera till familjeroll, roll i filmen, kläder eller yrke. Låtsas som att jag inte har sett Poltergeist Ju mera saker ni kan komma på, desto bättre är karaktären skriven.
Pappan: Han är en bitter typ och ja... Det är det.
Mamman: ....
Tonårsdottern: ....
Den yngre dottern: .... Liten flicka?
Sonen: Han är en räddhare. På grund av något i hans barndom.

Ovanstående faktor för mig till nästa problem: Vi vet inget om karaktärernas förflutna. Jag kan jämföra med en annan skräckfilm som också handlar om en familj som bor i ett hemsökt hus: The Shining! Den med Jack Nicholson, som Stephen King avskydde. För att den är mera känd.
I den filmen får vi reda på att Jack Nicholson blev sparkad från sitt jobb pga sitt drickande och han försöker nu desperat försörja sin familj och skriva på sin pjäs. Vi vet också att han hade i misstag råkat bryta Dannys arm och att Wendy försöker desperat hålla ihop familjen trots dess svåra tid.
I Poltergeist vet vi bara att pappan har blivit avlagd från sitt jobb pga ekonomin, hans fru skriver och att pojken blev i något skede av sitt liv lämnad i ett varuhus. (Och vem här har INTE blivit borttappad i ett varuhus av föräldrar?) Vi vet inget särskilt om tonårsdottern t.ex. Vi får en scen där hon skypar med en vän, men vem är denna vän? Jag känner inte av någon connection där.
Och istället för att satsa på att utveckla karaktärerna i filmen så börjar man istället kasta in en massa "paranormala studenter" mitt i allt vars syfte är att berätta om spöken och sen dra en massa technobabble med cold spots och sådant.

De paranormala studenterna fick mig att tänka på serier som Ghost Hunters och annat, där några dumbasses går in i ett hus med kameror, barometrar och en massa skit för att filma spöken. Jag väntade på att någon av dem skulle utbrista "is there a spirit here?" och "if there is a spirit here, give us a sign!"
Om jag var död och blev en ande skulle jag vara knäpptyst. De kanske går hem då.

Men nog om karaktärer, hur är det med det visuella? Det är okej, antar jag. Känner mig inte bortblåst av CGI-effekterna. För de är okej. Jag antar att clowndockan i pojkens rum var kusligt, men jag ville att den skulle ropa "Don't fuck with the Chuck!"

Betyg
Filmen är något för popcorn-publiken. Jag antar att den är underhållande när man är på rätt humör. Men jag ser den inte som en bra film. Det som drar ner betyget så otroligt var alla platta karaktärer och extremt generiska story.
Igen, jag såg inte originalet så kanske det inte var generiskt på 80-talet. Men å andra sidan så är syftet med en remake också att dra nya fans till filmen.
Men jag är inte ledsen, jag betalade 3 euro för filmen vid Makuuni. Det kunde vara värre, jag kunde ha köpt den till full pris.

Så se den om ni vill, men betala inte full pris för den!

PS.
Jag märkte att karaktären som spelar pappan i denna film spelade i Green Mile. Den där galningen som blev skjuten. Tänk om det är han som är det verkliga spöket i Poltergeist? Bara en tanke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar