måndag 22 augusti 2016

Kulturvis lista!

 Jag kunde inte undgå att märka att det fanns en viss lista i bloggosfären. Som ändå tangerar det jag håller på med, så jag tyckte att nu ska jag fylla i den. :)

Vad läser du helst?
 När jag var liten ville mamma att jag skulle bekanta mig med nya författare, så hon uppmuntrade mig till att prova flera nya författare inom olika genrer. Jag kan säga att det projektet lyckades hon med!
Jag läser inom fiktion helst sci-fi, skräck och fantasy, med underkategorier. Den senaste tiden har det blivit ganska mycket sci-fi och skräck, så jag skulle vilja varva med lite fantasy. Tips? (INTE Game of Tits eller Robert Jordan!)

När det kommer till fakta så läser jag lite om teologi (Jag rekommenderar C.S Lewis böcker om teologi), en del om myter och legender, samt böcker om tidsresande, lite böcker om att skriva.... Jag försöker som sagt läsa brett. :)
Vilken tv-serie kan du se om och om igen?
Eftersom det är min lista nu tänker jag ge flera svar:
-Hornblower. Den är en av mina favoritserier pga äventyret och de historiska vingslagen.
-My name is Earl. Jag älskar alla karaktärer och det är en rolig och hjärtvärmande serie.
-Simpsons (Säsong 2-10) och South Park! Inget slår klassikerna!
-Band of Brothers. Igen, historiens vingslag och allt dedär...
Vad såg du senast på teater?
-I våras när studentteatern i Åbo ordnade pjäsen Aftonträff.
Vilken skiva var den första du köpte/fick?
-Dr Bombay- Rice and Curry. Har den kvar i en låda i Åbo. Har ni problem med det?!
Vilka tre kulturpersoner skulle du gärna äta middag med?
Ooooh.... Ray Bradbury. Han var en fantasifull och trevlig gubbe. Som hade mycket intressanta åsikter om kultur, litteratur och livet i överlag. Han är i stort sett vad jag skulle vilja vara när jag är gammal och grå. Jag rekommenderar att ni youtubar honom. Fuck it, se denna video!
En annan person jag skulle äta middag med skulle antagligen vara Robert E. Howard. Killen skrev väldigt bra och det skulle vara intressant att höra vad han hade att säga om historia, mänskligheten osv. För det vet jag så lite om. Jag önskar också vi kunde placera J.R.R Tolkien vid samma bord för de hade flera likheter än vad jag först trodde.
En tredje person jag skulle äta middag med skulle vara Alice Cooper. Han var en idol i mina yngre år och han verkar trevlig så jag tror det skulle vara en intressant måltid.
Har du någon favoritfilm?
Jag har för många! Men jag kan nämna några...
-John Carpenters The Thing. Det är i mitt tycke en perfekt skräckfilm! Kosmisk skräck, paranoia, klaustrofobisk stämning....
-John Carpenters In the Mouth of Madness. Det är den enda riktigt bra Lovecraft-filmen (förutom Call of Cthulhu och Whisperer in Darkness) som lyckas fånga hela den kosmiska skräcken i Lovecrafts litteratur.
-John Carpenters Big Trouble in Little China. Det är en rolig cheesig 80-tals actionfilm där huvudkaraktären i själva verket är en sidekick som tror han är hjälten.
-Animal House. Det är en föregångare till college-komedierna och den lyckas BÄTTRE på SÅ många plan! Karaktärerna är välskrivna.
-Highlander! There can be only ONE!
-Lord of the Rings (Ralph Bakshis version). Den är VACKER....
Vem gjorde den bästa spelningen du varit på?
Antagligen Ozzy Osbourne i Hartwall-arenan 2010. Det var en trevlig kväll jag och min kusin hade! Å andra sidan hade Rammstein en awesome show 2014 (tror jag det var?)
Vilken tidsperiod skulle du helst åka tillbaka till för kulturens skull?
För kulturens skull... 70-80-talet. :)
Har du något skamnöje inom kultur?
Dude, ni pratar med killen som såg The Room och tyckte den var helt okej! Jag tror det är svårt att toppa det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar