lördag 24 september 2016

En blogglista

Det var ett tag sen jag gjorde en lista. Och denna lista är tagen från Lungan i Stormen.

Hur länge har du bloggat?

Jag har bloggat aktivt sen hösten 2014 då jag öppnade denna blogg. Före det skrev jag lite här och där, men jag var aldrig riktigt nöjd med resultatet. Det var vardagsfunderingar som jag tänkte att då var djupa men som idag inte ens skulle sälja som en självhjälpsbok. 

På vilka sajter?

När man är så gammal som jag så levde jag på den tiden då Lunarstorm ännu var uppe. Så jag antar att den sajten kan räknas. Efter det hade jag väl en blogg på blogspot (tror jag), men den tog jag bort.

Vad är det bästa med att blogga?

Jag tycker om att skriva. Så jag antar att det är det positiva med att blogga. Sen så finns det inte riktigt några krav på hur välskrivna blogginläggen ska vara. Många av mina inlägg är vad som kallas för "det första utkastet", jag brukar inte revidera mina inlägg då jag har skrivit dem. Jag slår vad om att jag har retat upp x antal språkpoliser under min bloggkarriär. Men whatever, jag inte bry mig något.

Och det sämsta med att blogga?

Ibland känns det ensamt. Som att jag är en bloggare som babblar i ett slutat rum till en vägg. Och ibland har jag inga aningar om vad jag ska skriva. Den senaste tiden har jag känt lite av en bloggtorka. Ibland har jag funderat på att fråga läsare vad de skulle vilja se mera av i min blogg. Men är som vanligt nervös för att det skulle bli en dödslik tystnad kring det inlägget.

Vem tar dina bilder och vad har du för kamera?

När jag recenserar filmer så brukar jag ta screenshots från dvdn. Nu har jag skaffat en kamera och kanske jag börjar ta mera bilder med den. Vi får se.
Bilderna i detta inlägg är från Pixabay.

Har bloggen lärt dig något?

Jo, jag har börjat skriva mera kort och koncist. Då jag har hållit på att skriva fiktion så strävar jag efter att inte flumma utan komma direkt till poängen i meningen.
Sen då jag recenserar något så läser jag upp lite info om materialet i fråga. T.ex vad författaren själv tänker om boken jag har läst, någon intressant trivia-information kring en film eller något liknande.

Har du lärt känna någon via bloggen?

Pernilla, som driver Lungan i stormen, har jag lärt känna via bloggen. Vi har planerat att göra något bloggprojekt tillsammans, som en video eller något liknande. Hon skriver jättebra!
De flesta andra kontakter, som Martin så kände jag innan jag började blogga.

Hur många inlägg skriver du i veckan?

Det varierar. Som sagt, nu har det varit en svacka. Men det idylliska skulle vara att skriva och publicera ett nytt inlägg var tredje dag och filma och ladda upp en video en gång i veckan.

Kan du leva på din blogg?

HAHAHAHAHAA..... Nästa fråga.

Hur mycket tid lägger du på din blogg då?

Då jag är "on fire", så kan det röra sig om några timmar i veckan (om man räknar med filmerna som jag kollar för att kunna recensera dem). Att skriva själva inlägget kan röra sig om en till två timmar, med lite internet-forskning. Min google-fu är stark.

Hur länge kommer du att blogga?

Så länge det finns saker att blogga om, antar jag. När jag startade denna blogg så tänkte jag att jag håller på tills det tar slut helt enkelt. Och jag har inga planer på att sluta ännu på en lång tid.

1 kommentar:

  1. Kan du leva på din blogg? :D Bästa svaret! Man kan ju alltid drömma... Men kanske vi tillsammans kommer på något så finurligt att vi blir stormrika och bara kan sitta och dricka gröna smoothies dagarna i enda... :D

    SvaraRadera