måndag 24 oktober 2016

10 skräckfilmer!

Ska du fixa en filmkväll under kommande Halloween? Eller tänker du bara att det skulle vara på sin plats att se en skräckfilm eller tre? Din kaveri John har nu kollat igenom sin filmsamling och tänker rekommendera de tio bästa skräckfilmerna han kommer och tänka på sådär på rak arm!



10. John Carpenters In the Mouth of Madness
Denna film rekommenderar jag av många orsaker. Dels är det en bra lovecraftisk film. När man säger "Lovecraftisk film" tror de flesta s.k Lovecraft-fans att det är mycket tentakler och stuff. Men det jag menar med lovecraftisk i detta fall är att ett genomgående tema är hur nära en hemsk död mänskligheten och hela världen egentligen är.
Dels rekommenderar jag den också för att det är en genuint bra i mitt tycke. Vår hjälte är John Trent, en försäkringsutredare som får en uppgift från ett bokförlag: Han ska leta reda på vart deras bästsäljande författare Sutter Cane har tagit vägen och försöka få tag i manuskriptet från hans senaste bok In the Mouth of Madness. 
John Carpenter har lyckats i denna film bevara mycket som gör skräck till en intressant genre. Skräcken kommer inte från hemska monster utan snarare från hur konstigt allting är och hur allting fortsätter bli konstigt tills vår värld slutligen kollapsar.

9. John Carpenters The Thing
Låt oss få båda John Carpenter-filmerna jag älskar ur vägen. Om In the Mouth of Madness har större fokus på allting konstigt så har The Thing mera fokus på att vara isolerad. Filmen handlar om en forskningsexpedition på nordpolen. Och efter en del om och men så börjar ett monster härja där på området. Ett monster som kan ta formen som precis vad och vem som helst. Det betyder att någon eller några i forskningsteamet egentligen är "The Thing". Men vem....?
The Thing har också större monstereffekter. John Carpenter har sagt i en intervju att han ville ha The Thing att på riktigt se ut som vad som helst.
Jag rekommenderar att ni ser denna film. Den är en perfekt skräckfilm i mitt tycke. Den har bra monstereffekter, tung kuslig stämning, bra musik, bra skådespelare.


8. Evil Dead II: Dead by Dawn
Yep, jag rekommenderar tvåan. För det första så återger den filmen vad som hände i ettan väldigt kortfattat, så du MÅSTE inte ha sett ettan för att se tvåan i mitt tycke. För det andra så är ettan sist och slutligen rätt så ointressant. Ettan är en, enligt dagens mått, stereotypisk rak skräckfilm om några ungdomar som bor i en stuga och monster kommer och dödar de flesta. Se den om du vill se lite filmhistoria, men den har inte åldrats särskilt bra.
Tvåan kan bäst beskrivas "om Loony Tunes skulle få för sig att göra skräckfilm". Det finns en del scener som är skrämmande men det finns också en hel del tragikomiska scener, vilket gör filmen väldigt konstig. Och därför älskar jag den!


7. Drag me to Hell
Från samma gäng som gjorde Evil Dead II så finner vi Drag me to Hell. Jag recenserade den i somras, men jag kan säga kortfattat att den handlar om en ung kvinna som får en förbannelse över sig. Den är bra, karaktärerna är intressanta, berättelsen är intressant.... Länken finns ovan!


6. Psycho
Innan Texas Chainsaw Massacre, innan Halloween så fanns Alfred Hitchocks mästerverk Psycho. En del har påstått att det är den filmen som inspirerade den moderna slasher-filmen. (Sen kom Halloween och förfinade den.) Den bröt mot en del gamla skräckfilmsregler samtidigt som den uppfann nya.
En kvinna har stulit en massa pengar från sin chef och flyr över landet i en bil. Efter en del om och men måste hon stanna vid Bates-motellet. Det drivs av den blyge Norman, som aldrig skulle göra en fluga förnär, och hans mamma.
Psycho har den berömda duschscenen, där en kvinna står i duschen och någon drar undan skynket och knivhugger henne. Vad kan jag säga, ingenting slår klassikerna!


5. Pet Semetary
Baserad på en bok av Stephen King, Pet Semetary handlar om en ung läkare som flyttar med sin fru och två små barn till en småstad i Maine. Hans hus ligger strax bredvid en motorväg där det kör förbi en massa långtradare med jämna mellanrum. Hans granne är en gammal trevlig gubbe som delar några öl med vår läkare.
I ett skede dör dotterns katt på motorvägen. Läkaren tänker begrava den och påstå att den har sprungit bort. Men gubben har en annan idé... På baksidan vid läkarens hus finns en djurkyrkogård. Och längre bort från det finns en gammal indiangravplats. Där gräver de ner den döda katten. Många timmar senare så kommer den tillbaka! Men inte som vanligt, den fräser åt allt, den klöser och den lutkar grav.
Och det är bara början....

Om boken så har Stephen sagt att det är det mörkaste han har skrivit. Bara för att en del av hans värsta farhågor finns där. Mera än så kan jag inte säga utan att förstöra resten av berättelsen. Men filmen är väldigt mörk på många ställen. En fras som har fastnat i mitt huvud från den filmen som beskriver mycket är "Sometimes dead is better".


4. Return of the Living Dead
En zombiefilm! Som jag också har recenserat tidigare. Men jag gillar denna skarpt av några orsaker: För det första så är den en mera skräck-komisk blandning på zombie-temat. För det andra är dessa zombier väldigt annorlunda det som vi vet från tidigare om zombier, enough said.
Så jag rekommenderar den! Och ni kan också se resten av serien om ni vill!

3. House of 1000 Corpses
Jag skrev en recension om denna film för en tid sen sen och jag rekommenderar den fortfarande!
2. Young Frankenstein
Okej, så detta är inte en skräckfilm per se. Det är en Mel Brooks parodi på Frankenstein-franchisen. Berättelsen är inte särskilt originell, kirurgen Victor Frankenstein (Spelad av Gene Wilder, R.I.P) får ärva sitt familjegods i Transsylvanien. Det är ett slott som ägdes av hans farfar, baron von Frankenstein. Det var Baronen som har tidigare grävt upp lik och fått dem att leva igen. Det är något som Victor inte vill veta av till först, för han vill bli ihågkommen som en SERIÖS vetenskapsman!
Gene Wilder gör ett utmärkt jobb i denna film! Varenda gång han håller ett tal så tuggar han på scenen så otroligt! Man föreställer sig en galen doktor som skriker "ITS ALIVE!!", där har vi Gene!

Jag rekommenderar den varmt om du inte vill se en SKRÄCKFILM, utan en komedi! Den är en genuint bra film tycker jag! Jag och Martin har filmat en vlogg där vi diskuterade den, vänta bara....


1. Suspiria
Slutligen så tar jag en till film som jag har recenserat förr. Dario Argentos film Suspiria kan bäst beskrivas som en feberdröm. Berättelsen är inte så logisk, men den är ett vackert spektakel att se på! Här kan ni läsa min fulla recension och NJUT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar