söndag 2 oktober 2016

Selfie: Sisters of the Amniotic Lens


Alltså....Va?

Jag hittade detta skräckspel på en steam-sale. Och jag satt förvirrad genom hela spelsessionen. Jag har blivit tvungen att googla spelet bara för att ta reda på vad sjutton som pågår.
(Oooh, eller är det tänkt att "spelaren ska bilda sin egen uppfattning" och inte få "allting förklarat", mr Artsypants?)

Handling (det som kallas för det)
När du startar spelet ser du en snubbe som sitter framför en webcam och berättar att två flickor har hittats mördade och styckade på ett motell. Jaha?
De var tydligen medlemmar i en sekt som hade något skit på gång. Sex av medlemmarna är döda och nu jagas den sjunde, så jag antar att det är DU som är den sjunde medlemmen!!! *GASP!*
Vi har tydligen ett mästerverk här! Varför har jag slösat bort mitt liv på att läsa BÖCKER, när den perfekta storyn finns här!

Speltekniskt
Så du sitter i ett rum med en död kvinna och en massa flugor som flyger omkring. Du ska jaga flugor en stund (alltså hålla musen ovanför dem tills något händer och de börjar lysa rosa).
Sen kommer tvn på och du ska bläddra kanaler en stund innan du får se bilder av ditt eget rum där du sitter! *dramatisk musik*
Och därefter startar du ett slags minigame. Där du flyger omkring i rymden och skjuter rymdskepp och röda prickar som dyker upp. När du har skjutit alla röda prickar så far en stor röd prick långt ute i rymden där flera flugor surrar omkring den, så du måste skjuta dem och sen skjuta pricken. Och sen tar det spelet slut och vi går över till nästa dag! Och allt detta tar du reda på genom trial-and-error. Du får INGA instruktioner! Att spela detta spel är som att någon ger dig en massa delar till en grill och du ska plocka ihop den själv UTAN ritningar eller ens markeringar på själva delarna.
Och den viktigaste frågan är
"Varför i helsike är jag i rymden och skjuter flugor?!"
Oh, och det dyker upp en liten ruta med text som du ska läsa, men om jag vill läsa skräp som är ointressant så plockar jag hellre fram en bok om livet i Salobyn på 1830-talet, tack så mycket!

Jag hittad på nätet något dillande om att man skulle döma folk eller något liknande, men jag orkade inte spela så långt. Efter att ha lekt anti-cimex i en timme gav jag upp. Spelet borde heta "fly catcher simulator".

Grafiken är väl helt okej, om du inte vill ha någon särskilt bra grafik. Speciellt rymdbanorna är designade att se ut som något urgammalt Atari 2600-spel. Hipster much!?
Överallt spelas det musik som åtminstone är lite intressant, antar jag...

Betyg
Att spela detta spel är som att vara på en konstutställning. Och konstnären gjorde konstverket en halvtimme före. Och står nu längst fram och försöker övertyga dig om att det är "sann konst" och att konstverket egentligen är jättebra, det är bara du som är så insnöad att du inte förstår. Och hela fanbasen består av lika trögtänkta fritänkare som nickar och håller med medan deras blickar tittar ut i luften.
Det är förvirrande att spela, storyn vet jag knappt något om, jag vet inte vad jag ska göra.
Min slutdom över detta hipsterskräp kan inte uttryckas i ord. Tur att det finns på rea i Steam nu för 1:20 så om någon vill inte spela ett BRA och ROLIGT spel så kan ni alltid ta denna sörja! Ni kan kanske vinna poäng hos "Konstnär"-gänget om ni påstår att ni "förstår spelet", att det egentligen handlar om oedipus-komplexet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar