tisdag 6 december 2016

Godzilla vs Biollante

Det VAR ett bra tag sen jag recenserade en film. Så låt oss återgå till en filmserie som jag hade påbörjat men sen gav upp efter två filmer: Godzilla-filmerna!

Jag kommer nu de närmaste gångerna att prata främst om det som jag kallar för "versus"-filmerna. Det var i det skedet av Godzilla-franchisen som man i japan helt enkelt placerade Godzilla att slåss mot andra "kaiju"-monster. Listan är jättelång med vad för monster Godzilla har slagits mot: King Ghidorah, Destoroyah, Spacegodzilla, Mechagodzilla, King Kong och många fler! Och några av monstren hade sitt ursprung i sina egna filmer INNAN de slogs mot Godzilla!
Föreställ er att man plötsligt skulle sätta Freddy Krueger att slåss mot jason Voorheese. Oh wait, det hände faktiskt....
Jag önskar att jag ägde flera av dessa filmer för de verkar som en samling ölfilmer!

Nåväl, dagens film är Godzilla vs Biollante!

Handling
Några år efter slutet på The Return of Godzilla (där Godzilla blev fångad i en vulkan, så har man nu samlat in några gener från Godzillas rester. Planen är att man ska korsa Godzilla-generna meed växtceller för att skapa en oförstörbar växt. Varför inte?

Men en professor stjäl Godzilla-cellerna och använder det för att korsa en ros och cellerna från sin avlidna dotter med Godzilla-cellerna! Resultatet blir monstret Biollante!
INTE Cthulhu, utan Biollante!
Samtidigt har ett gäng terrorister hotat med att spränga upp Godzillas grav om de inte får cellerna att sälja på den svarta marknaden. Man kan inte säga att jag "spoilar" handlingen om jag säger helt enkelt att det skiter på sig och Godzilla släpps loss.

Om filmen
Jag känner igen mig i en kommentar som en del Godzilla-fans har sagt om Godzilla: Vi bryr oss egentligen bara i då Godzilla dyker upp och börjar härja. Det är sant. När jag ser Godzilla vs Biollante så är jag inte särskilt brydd i huvudkaraktärerna och deras backstory, jag vill bara ha Godzilla och Biollante i samma ring! Även fast filmen gör ett bra jobb med att förklara allting.

Den får dessutom pluspoäng från min sida med att den fortsätter på Return of Godzilla-storyn. En del, speciellt de amerikanska, Godzilla-filmer brukar inte riktigt följa någon slags kontinuitet i berättelsen. Där är det alltid en överraskning att Godzilla dyker upp, ingen vet något om honom.
I Biollante så är regeringen förberedd! De kommer så väl ihåg de två andra gångerna som Godzilla har anfallit och har därför förberett sig för den möjligheten att han skulle komma tillbaka!

Betyg
Jag trodde filmen skulle vara sämre än vad den faktiskt var! Den var inte lika tråkig som Return of Godzilla, bara för att mycket handlade om hur Biollante skapades vilket jag tyckte var ändå intressant.
Jag tycker den är helt sevärd! Det är inte en dålig film, utan jag tyckte det var en bra monsterfilm. Jag ser fram emot nästa Godzilla-film jag kommer att recensera: Godzilla vs King Ghidorah!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar