söndag 26 februari 2017

Över kristallbron eller en titel

För inte så länge sen kom jag över en jättebra bok som heter "Now Write!" som är en bok full med artiklar om att skriva sci-fi/fantasy/skräck OCH, det viktigaste, skrivövningar! :) Jag tycker att skrivövningar är jättebra att använda om det står stilla i huvudet och du behöver värma upp med något annat nu som då.

Hur ser en skrivövning ut? Låt mig illustrera saken med ett exempel, denna övning skrevs av Harlan Ellison och handlar om hur man hittar på en intressant titel till en berättelse. Denna hjälpte mig när jag började skriva på min nuvarande fantasyberättelse.

1) Försök hitta på en lista med potentiella titlar för berättelser. Får du någon idé till en berättelse av dem?

För flera år sen hade jag en lista över idéer till titlar för skräckberättelser. Här är några titlar jag hade kommit på:
-Tills döden skiljer oss åt
-Pappa, kom hem
-Den tomma graven
-Jävla hund
-Jag älskar de döda
-Tomheten
-Farmor


Och vad jag har skrivit av titlarna var Farmor, vilket finns att läsa i skräckantologin Det krackelerar. Jag började skriva på Den tomma graven, men övergav det efter en tid. Berättelsen skulle handla om en man som dör i en bilolycka, men vaknar igen och gräver upp sig ur graven och går hem till sin familj igen.
Vad kommer du på för titel som låter bra/cool/intressant? Det kan vara en rad ur en dikt eller låttext eller ett uttryck du tycker om att använda.... Kan du få en berättelse utav det?

2) Kom på tre alternativa titlar för ett projekt du arbetar på nu. Inkludera en kort och en lång. Vilken passar bäst temat och hjärtat i berättelsen, utan att den säger för mycket eller är för smart?
Fråga fem eller sex personer om vilken av titlarna de finner mest intressanta. Försök, om möjligt, att inkludera två personer som faktiskt har läst berättelsen. 


När jag funderade på detta en stund kom jag på tre titlar:

-Krigaren, barden och prinsen
-Över kristallbron
-Hjältarna från Nolux

Jag tror inte det är någon tävling om vilken som vann? För mig var svaret självklart: Över Kristallbron!
För det första för att det är en punkt i berättelsen som spelar en stor roll. Jag tänker inte säga vad, ni får vänta tills boken säljs på Adlbris förrän ni får reda på det, haha!
För det andra så säger de två andra titlarna för mycket eller för lite. Krigaren, barden och prinsen säger vilka mina tre hjältar är. (En orc-krigare, en alv-bard och en mänsklig prins i exil). Hjältarna från Nolux säger bara att landet där berättelsen utspelar sig heter Nolux och att vi kommer att följa med några hjältar därifrån. Gäsp! Dessutom gillar jag inte när fantasyböcker har namn på landet i sin titel. Det låter som att författaren försöker charma mig genom att påpeka att det är en fantasyvärld.
För det tredje tyckte jag Över kristallbron hade en viss rytm i det som låter trevligt. Och det bjuder in till lite mysterier eller hur? Vadå kristallbron? Det är en bro av kristall men varifrån kom den? Och varför ska någon över den?

Jag visade ingen av titlarna till mina vänner, så om någon av läsarna inte håller med och tycker att Över kristallbron var hemsk så tänker jag inte käbbla emot :D
Förstås, jag måste också säga att detta är bara en arbetstitel, jag kanske kommer på något smartare längre fram. Det är inte precis som att Över kristallbron är felfri, tvärtom säger den mindre än Hjältarna från Nolux. Men det var ändå en bra skrivövning jag gjorde som fick mig att komma på en arbetstitel, så behöver jag inte fundera på det medan jag fokuserar på resten! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar