onsdag 8 mars 2017

Soundtracket till ditt liv!

Jag lyssnade rätt nyligen igenom gamla goda Alice Cooper. (Hey Stoopid-albumet om ni ville veta.) Och varenda gång jag lyssnar på det så faller minnen över mig. Jag gick i högstadiet på sjuan (tror jag?) då jag började lyssna aktivt på albumet. Min syster hade det i sin samling och jag fick låna det av henne. En hormonstinn tonåring var jag.
Och när jag tänker efter så har jag en massa låtar som har den effekten på mig, som "tar mig tillbaka" till vissa punkter i mitt liv. Antingen för att jag själv lyssnade på den låten då, eller för att texten får mig att tänka på något i mitt snart 30-åriga liv.

Så därför kom jag på att skriva ett inlägg om "soundtracket till mitt liv". Men det är tråkigt om bara JAG gör det.
Så därför utmanar jag DIG, DU som läser detta: Gör ett eget soundtrack till ditt liv!

Här finns några regler.

1. Det finns ingen övre gräns, men inte mindre än tre låtar!
2. Sätt gärna förklaring till varför den låten finns med. Det kan vara allt från att texten påminner dig om något eller att du bara helt enkelt lyssnade mycket på låten då.
3. Om skivomslaget är på något sätt tilltalande så för all del, sätt det med. 

Here we go!

1. Scatman John - Scatmans world
Jag växte upp under 90-talet, jag föddes 1987. Och jag vill minnas att denna låt blev en hit kring den tiden då jag började lågstadiet.Och denna låt var bland mina favoriter då. Och när jag lyssnar på den igen kommer jag och tänka på en låtrad som kunde summera ihop en av mina filosofier: I wanna be a human being, not a human doing. I couldn't keep that pacing up if I tried.

2. Era - Era 
Någon gång mot slutet av 90-talet kom jag över Eras debutalbum. Och det var så mystiskt och så coolt att jag diggade det omedelbart! Jag började föreställa mig fantasyvärldar där allt möjligt kunde hända. Jag föreställer mig att jag lyssnade på detta när jag ritade upp min första fantasykarta.

3. Queen - Under Pressure
Jag kommer inte ihåg exakt när, men vid något skede skaffade min syster en box med tre av Queens Greatest Hits-album. Och när jag gick på sexan, på vårsidan, började jag lyssna mera på Queen. jag uppskattade dem mycket mera än vad jag gjorde tidigare och de har hängt med mig sen dess. Speciellt denna låt får mig att tänka på sommarkvällarna då jag gick på sexan eller sjuan. Då vi hade suttit hemma hos någon och spelat kort och sen rände runt i byn.

4. Alice Cooper - Hey Stupid
 Ooooh yeah! En till guldklimp ur syrrans skivsamling! Jag blev kär i Alice Cooper på sexan eller sjuan, men jag förknippar låten främst med högstadiet. Jag hade börjat där, jag var en hormonstinn tonåring som var intresserad av tjejer och tung musik! Det var kring denna tid som jag började spela bas. Liksom allt med Alice Cooper under Trash-eran var bara så coolt! Och de som klagar på det kan kuck se i reve :D

5. Alice Cooper - Only my heart talkin
Trots att jag var intresserad av tjejer så var jag en blyg person. Vilket ledde till att jag aldrig vågade ta första steget och såg med ledsna ögon då tjejer stack med andra typer.

6. Carcass - Keep on rotting in the free world
Jag lyssnade mycket på tung musik under största delen av högstadiet och lite i gymnasiet. Jag ansåg att tyngre var alltid bättre.
När jag var yngre var jag väldigt "anti"-mycket. Många radikala vänstermänniskor skulle säkert ha älskat mig.
Jag lyssnade t.ex inte alls på Radio x3m, för att de spelade bara popmusik där, vilket i sin tur bara var en musikform som fyllde människors huvuden med överproducerad skit av artister som inte ens kunde spela musik.
Hohho, hade jag träffat mig själv i yngre år hade jag himlat med ögonen och sopat till mig själv över hjässan. Men tyngre musik än dethär blev det inte för min del.

7. Kiss - Reason to live
Någon gång i gymnasiet började jag släppa hela "Heavy Metal"-stuket som jag då höll på mig. Mestadels för att jag helt enkelt tröttnade, fast jag vågade aldrig erkänna det. Och jag började upptäcka och återupptäcka en massa andra band som jag började lyssna på allt mera. Det var under denna period som jag började lyssna en del på Kiss, speciellt deras 80-talsalbum.
Och denna låt i synnerhet får mig att tänka på mina långa nattliga promenader hem-hemma. Då det ännu var varmt och det sken vackert.
Det var också under denna period jag började bli mera kyrkligt aktiv och började umgås med mina bandmedlemmar.

8. Nightwish - Eva
Det är morgonen den 4 januari 2008. Klockan är fem på morgonen och min väckarklocka har ringt. Jag har inte ändå kunnat sova, för jag har varit alltför rädd och alltför ledsen.
Klockan sex ska jag kliva på bussen i Jakobstad och åka ner till Nylands Brigad. Där ska jag klara milin. Åtminstone ett halvår av smärta och skrik.
Jag ville inte åka. Mitt band hade haft en jättebra konsert på nyårsafton. Jag hade klarat gymnasiet och kände mig på gott humör. Förutom en detalj... Armén.
Det som alla finländska män måste gå igenom. Och vi ska vara glada för det. Vi ska vara stolta över att få vara soldater. Det har jag fått höra. Men jag känner bara ett brinnande hat för den finska staten.
Mitt långa rödfärgade hår, som jag var stolt över, hade rakats av. Och jag ber till Gud att han ska bryta benet på mig så jag inte behöver åka iväg och lämna allting! man kan fråga sig varför jag inte tog civare istället.... Låt mig fråga dig detta: Är du uppväxt i Pedersöre under 2000-talet?
Men Gud var inte på det humöret och jag satt upp hela natten och kunde inte sova. Och när klockan ringer fryser mitt hjärta. Dags att åka. 
Och jag lyssnar på Nightwishs nyaste album.

9. Michael Jackson - Man in the mirror
Det är sena april 2008. Jag joggar ensam längsmed det vanliga spåret vid Kaptensbostället. Jag har Michael Jackson på MP3n i öronen. Fortfarande har inte håret växt ut, för jag är fortfarande kvar i armén. Jag sitter inne på helgen, därför är jag ute ensam.
Jag har blivit STG-skytt. Jag har kommit i bättre form än vad jag tidigare trodde jag skulle vara. Jag har orkat igenom alla skjutläger och alla övningar. Och det känns hoppfullt. Som att jag ändå kommer att orka igenom allt detta.
En dag i sänder, och med hjälp av att läsa Nya Testamentet och be till Gud så känner jag att jag klarar av vad som helst.

10. Avantasia - Lost in Space
Denna skiva lyssnar jag på när jag är hemma igen. Det är sommaren 2008 och jag är hemförlovad. Jag köpte denna skiva redan innan jag åkte in, men jag ville inte sätta in den på min MP3, för jag ville inte förstöra skivan. Jag ville ha den hemma att vänta på mig. Och som en trogen flickvän, så väntar musiken på mig.

11. Mötley Crue - Kickstart my heart
Jag har studerat två år vid universitetet. Och jag lever som en kung. Jag känner mig på ganska gott humör, även om jag oroar mig för framtiden. Jag börjar i mitt hjärta inse att ingen får jobb med detta. Men hjärnan spjärnar ännu emot och säger "Nej, studera klart så kan du få vilket jobb som helst!" Och jag säger "Okej" och går på ännu en fest eller ta en öl till.

12. Phil Collins - You'll be in my heart
Jag blir förälskad.

13. The Hold Steady - Weekenders
Det tar slut. Jag blir utkickad från akademin. Jag får reda på att de vill vräka mig från min lägenhet. "Fuck My Life" blir en fras som jag anser beskriver min tillvaro väldigt mycket.

14. Amazing Grace
Jag sjunger på denna sång flera gånger då jag jobbar ensam. Som en religiös man vänder jag mig som vanligt till bibeln och till Gud. Jag finner en del tröst där, trots att det smärtar. Detta är min favorit-"rellislåt", bara så ni vet. Ifall jag skulle krokna så se då till att detta spelas på min begravning. (och HELST på säckpipa! :D )

15. Patti Labelle - Stir it up
Det är oktober 2016. Jag sitter i Studentteaterns utrymme och skriver på min laptop. Jag har gjort upp en lista över karaktärer och namn på planeter och utomjordiska raser i en okänd galax. Jag har också gjort upp en lista över namn på rymdskepp: Dark Energy, Alabama, Mayflower, Queen Elizabeth.... Med tanke på att berättelsen jag tänker skriva i stort sett handlar delvis om flyktingfrågan så väljer jag "Mayflower".

Och jag antar att det är vid denna låt som "End credits" börjar rulla. :D

Hur skulle soundtracket till DITT liv se ut?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar