söndag 23 april 2017

Mina berättelser Del 1: Det gamla skräpet

Hej på er!

Jag har inte skrivit här på ett bra tag. Det finns flera orsaker till det, men en av dem är att min DVD-station håller på att paja. :D Så jag kan helt enkelt inte se och recensera en del intressanta filmer just nu. (Vilket är synd för jag skulle gärna recensera sådana saker som Godzilla vs King Ghidorah, Deathgasm, Snow Shark, Planet of the Vampire Women och några till)
En annan orsak är att jag har hållit på med skrivandet (och förstås andra hobbyer). Vilket för mig till dagens inlägg.

Jag kom på att helt kort dra ihop några berättelser jag har jobbat på, eller som jag har gjort klara, som jag är nöjd med av diverse orsaker.
I just detta inlägg fokuserar jag mera på det jag skrev tidigare, vilket oftast var bara noveller inom skräck och sci-fi. Så sorry, ni lär inte hitta någon novell om en typ som sitter på tågstationen i Åbo och väntar på att få åka till Hesa.

Händelserna på Medusa
Oj, denna berättelse takes me back. Jag skrev den under sommaren 2011, tror jag. Det var vid denna tid jag började på allvar tänka på att skriva igen.
Idén kom nämligen från en zombie-comic jag hade läst. Den handlade om några typer som hittar ett slavskepp på drift. De går ombord och det visar sig att hela besättningen hade blivit zombier efter att ha plockat upp några infekterade i Afrika.

Det jag ville göra var att berätta en variant av berättelsen ur besättningens synvinkel. Händelserna på Medusa handlar därför om slavägarna som fångar in ett gäng afrikaner och ja.... Det visar sig att några av slavarna hade zombiesjukan.
Jag skrev den ur loggboksperspektiv, vilket var intressant att göra. Där kaptenen berättar om hur de överlevande besättningsmedlemmarna tror att de är förbannade, att Satan går ombord osv.
Jag försökte skicka runt den till några tidningar, men de tog inte emot den.
Lika bra, tänker jag för den hade sina problem.

Meddelanden från andra sidan
Den här skrev jag till Arvid Mörne-tävlingen 2014, tror jag det var. Den vann inte.
I denna berättelse möter Jakob. Han studerar datavetenskap vid Åbo Akademi. Han deppar för att han inte kommer att få jobb när studierna är klara och hans föräldrar envisas med att fråga det där av honom. "När ska du bli klar och få jobb?"

Plötsligt dyker en snubbe upp i hans TV. Han presenterar sig som Zennan och efter många om och mena lyckas övertyga Studenten att han är från framtiden. Man har i framtiden kunnat bemästra en del av tidsresande, men inte allt. Man kan bara skicka signaler tillbaka i tiden till en mottagare som en tv, smartphone eller en dator.
Zennan påstår att han är en historiker och är därför intresserad av Jakobs tid. Så om Jakob berättar om sin tid för honom kommer Zennan att hjälpa honom tjäna massor genom att bl.a lansera en ny revolutionerande version av smartphonen.
Jakob går med på det och allt blir bra.... Jakob blir multimiljonär.
Efter några år kontaktar Zennan Jakob igen och denna gång har han ett intressant erbjudande. Han kan göra Jakob odödlig om han går med på att byta kropp med Zennan för en dag. Zennan vill nämligen själv leva bara en dag i Jakobs tidsålder. Jakob behöver bara bygga en maskin som skulle kunna sända och ta emot medvetanden genom tiden.
Jakob går igen med på detta (efter lite övertalning). Han blir ju odödlig och så får han se lite hur framtiden ser ut.
Men när Jakob kommer till framtiden visar det sig för det första att Zennans kropp är sjuk. Och att han har levt i en bunker i årtionden för världen i framtiden har förstörts. Himlen är eldröd och byggnaderna ligger i ruiner och kvar finns bara Jakob, som är numera fast i Zennans kropp. Han kan inte heller åka tillbaka eftersom Zennan har förstört mottagaren på andra sidan.

Jag gillar idén, men problemet med Arvid Mörne-tävlingen var att det var max 5000 ord eller hur det var. Och jag tror att berättelsen är för stor för det, att jag skulle få mera utav den om jag istället skrev om allt till en bok. Kanske jag gör det någon dag.

Farao Ktholatlis grav
Denna berättelse ligger i min skrivbordslåda. För jag själv gillar berättelsen, men tror jag är ensam om det. Den kan bäst beskrivas som ett kärleksbrev till Lovecraft, för jag läste en del av honom på den tiden. Och jag skrev den då jag gick en kurs i antikens religioner och vi pratade om Egypten.
Berättelsen är skriven i brevform. En gammal brittisk arkeolog har hört att man från det brittiska arkeologsällskapet tror sig ha hittat en grav efter Farao Ktholatli, också känd som "Den Svarta Faraon". Detta får de absolut inte göra, skriver arkeologen. Han hittade själv graven för många år sen och öppnade den.
Lång historia kort: Farao Ktholatli var ett tentakelmonster som dyrkades en gång i tiden av egypterna. Alla i expeditionen blir antingen galna eller uppätna av monstret, förutom arkeologen och en kollega.
Arkeologen skjuter kollegan ute i öknen för att se till att kollegan inte berättar om vad som hittades.

Denna berättelse blev jag ganska nöjd med, i beskrivningarna av hur templet där Farao Ktholatlis grav låg,hur gravkammaren såg ut och allt .

Ekot
Detta skrev jag till NaNoWriMo 2015. (och jag vann!) Jag har tänkt på att skriva om den, för jag har mycket idéer på ändringar till det. Men lång historia kort så handlar det om ett hemsökt våningshus i en fiktiv stad i Österbotten. 

Harry Potter-fanfic
Eller ja, egentligen hette det "19 år senare". Precis som många andra Harry Potter-fans så var jag inte riktigt nöjd med slutet.
När jag hade läst böckerna var det ett himla hallå med att Harry har varit med om så mycket mera än vad de flesta vuxna trollkarlarna får vara med om under hela sin livstid. Så när ska vi få läsa om stycket då han lider av Post-traumatisk stress? Har mardrömmar om att Voldemort är tillbaka? Får flashbacks till då Sirius Black dör?
Och vad ska han göra med sitt kändisskap? För trots att Harry gnäller i böckerna om att han inte egentligen vill vara kändis så finns fortfarande det faktumet att det är en del av hans identitet. En del av karaktärens identitet var att han var känd i trollkarlsvärlden, men nu när Voldemort är död, vad ska han göra då? Speciellt då hans kändisskap börjar avta. OCH då han i hela sin ungdom fick höra om hur han var speciellt utvald till att fimpa Voldy. Det betyder att efter att Voldemort var död så borde Harry ha förlorat hela sin orsak att leva och befinna sig i en existentiell kris.

Så jag skrev min egna version av 19 år senare, där Harry är en alkoholiserad B-kändis, som bara dyker upp på skvallersidorna då han har supit sig full och gjort något skandalöst. Ginny har lämnat honom, för hon orkade inte med allt supande, hemliga affärer, skandaler och gnällande. Han har tappat kontakten med Ron och Hermione. Eller, de kapade kontakten med honom efter att han var ett egocentriskt fullt rövhål på deras bröllop. Och Malfoy-familjen håller på att stämma honom eftersom han sa till skvallerpressen att Draco idkade oralsex med Voldemort back in the day.
Det var roligt att skriva. :D


Jag har nog flera berättelser, men de flesta var bara skit eller så blev de inte färdiga. :D
I nästa inlägg tänker jag prata mera om det jag jobbar på NU. För det tycker jag är mycket bättre!

So stay tuned!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar