fredag 2 juni 2017

Sommarläsning!

Trots att jag kommer att ha mycket att göra i sommar så har jag ändå valt ut några böcker att läsa. :)


1. Silmarillion av J.R.R Tolkien
På engelska dessutom. Jag har nu hela trilogin om härskarringen i bokhyllan och Silmarillion. Jag har länge velat läsa mera om Tolkiens värld, men inte tagit mig tid för det. Nå, nu då jag har den i min bokhylla så jag måste ju läsa den, annars har jag slösat lite pengar, eller hur?

2. Le Morte d'Arthur
Nej, jag ska inte läsa gammal franska, boken råkar bara ha den titeln. Den är nedskriven på 1500-talet av sir Thomas Mallory och är tydligen ett av de kändaste verken om kung Arthur och berättelserna om riddarna av det runda bordet.
Jag har länge varit nyfiken på att läsa det gamla verket och tänker nu ta tillfället i akt. Jag gillar att läsa och skriva fantasy och många av de gamla författarna har tagit inspiration från arthur-legenderna, Beowulf-eposet och många fler. Förutom att jag tycker att berättelsen låter intressant så är det intressant att se släktskapet.

3. Troublemakers av Harlan Ellison
Harlan Ellison är en speciell gubbe, kan vi säga. Han har en del intressanta åsikter om litteratur, men han är samtidigt en stereotypisk gnällig gubbe som hötter med käppen.
Och jag är bekant med en av hans noveller, I have no mouth and I must scream. Men jag har inte läst något desto mera av honom, så jag har lagt vantarna på en novellsamling som heter Troublemakers. Ska bli intressant!

4. MacBeth av William Shakespeare
Jag har snart läst ut Hamlet. Efter det har jag bara denna kvar i min bokhylla att läsa. Än så länge är det fascinerande. :) Någon dag ska jag skaffa En midsommarnattsdröm. Jag såg den pjäsen som en sommarteater en gång och jag gillade den!

Ska du läsa något särskilt i sommar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar